Deník Aktuálně.cz již informoval, že Správa železniční dopravní cesty (jedna z nástupnických organizací státních českých drah) přišla loni o sto čtrnáct miliónů korun, protože její zástupci nedostatečně ošetřili vymáhání pohledávky ze zahraničí.
Kauzu už řeší policie a zabývá se jí i ministr dopravy, který také rozhodne o dalším osudu Komárka.
Ředitelův podpis...
Z nejnovějších informací vyplývá, že smlouvu s brněnskou firmou Michin, která dluh v zahraničí vymohla a státu oproti dohodě nepředala ani korunu, podepsal přímo generální ředitel správy Jan Komárek.
Svůj podpis na ni připojil přesto, že smlouva kromě "bezcenné" směnky neobsahovala žádné další jištění státních peněz.
Proč to generální ředitel udělal? Jak říká, nabídka Michinu mu přišla jako nejlepší.
"Správa hodnotila předložené nabídky na postoupení pohledávek za železnicemi bývalé Jugoslávie a vyhodnotila nabídku společnosti Michin jako nejlepší," tvrdí Komárek.
Úředníci nedokázali ochránit další státní peníze: Dráhy přišly o sto milionů korun při vypořádání dluhů po bývalých jugoslávských železnicích. |
Komárek se spokojil s jištěním směnkou, aniž by on nebo jeho podřízení dostatečně prověřili skutečnou hospodářskou situaci firmy Michin.
Ta měla sice zapsaný základní kapitál 107 miliónů korun, ale fakticky nevlastnila vůbec nic. Ve chvíli, kdy po ní stát začal ukradené milióny vymáhat soudně, poslali ji její majitelé do likvidace. A stát nyní drží "bezcennou" směnku.
"Hospodářskou situaci jsme si ověřovali a v té době tyto informace nenasvědčovaly tomu, že nebudou schopni závazek splnit," trvá na svém ředitel Komárek.
...a schůzky s podvodníkem
Generální ředitel Komárek nadto podle zjištění Aktuálně.cz osobně vyjednával s klíčovou osobou celé operace, která od počátku nesla rysy pečlivě připraveného podvodu.
Tímto mužem v pozadí je brněnský podnikatel Jan Čermák, který nefiguroval v žádných statutárních orgánech firmy Michin, přesto dojednával detaily transakce.
V době rozhovorů s ředitelem státních železnic už byl navíc Čermák obviněn z podvodu, za který byl později odsouzen na pět let do vězení.
Komárek dnes říká, že o Čermákových potížích se zákonem neměl tušení. A jednal s ním podle svých slov proto, že Čermák měl plnou moc od jednatele Michinu. Tím jednatelem byl přitom podle dřívějších zjištění Aktuálně.cz nastrčený bílý kůň.
"O obvinění pana Čermáka z jakéhokoli podvodu neměla správa žádné informace," dodal Komárek.
Lidé, jejichž firma připravila dráhy o sto miliónů, dluží další státní společnosti. Čepru nezaplatili za pohledávku ve výši 1,2 miliardy korun. |
Mimochodem: Správa dodnes na Čermáka nepodala trestní oznámení. Argumentuje tím, že policie se případem stejně zabývá a navíc se dráhy soustředí na soudní proces, v němž se domáhají dlužné částky po zlikvidovaném Michinu.
Odpovědnost? Průběžmě zhodnotíme
Na otázku, zda cítí osobní odpovědnost za ukradenou stovku miliónů, Komárek výslovně neodpověděl.
V emailových odpovědích pro Aktuálně.cz jeho sekretariát na tento dotaz pouze uvedl: "Podle osobního vyjádření generálního ředitele cítí generální ředitel správy odpovědnost za veškerou činnost této společnosti. V rámci jeho působení ve funkci generálního ředitele je průběžně hodnocen a do tohoto hodnocení bude zcela jistě zahrnuto i komplexní řešení závazků a pohledávek."
Jak se k případu postaví Komárkův nadřízený, ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), zatím není jasné. Ministr se do případu vložil hned poté, co o něm deník Aktuálně.cz informoval a požádal Komárkův úřad o analýzu kauzy.
"Zpráva by měla být hotova do příštího pondělí, pan Komárek nás ale ujistil, že to bude dříve," uvedl Řebíčkův mluvčí Karel Hanzelka.
Komárek a jeho tým na zprávě pro Řebíčka pracují už 21 dní.