Lidé, kteří obrali dráhy, dluží Čepru

Sabina Slonková
26. 2. 2007 23:00
Praha - Lidé, jejichž firma připravila dráhy o sto miliónů, dluží další státní společnosti. Čepru nezaplatili za pohledávku ve výši 1,2 miliardy korun.
Foto: Ondřej Besperát

Deník Aktuálně.cz minulý týden upozornil, že spoluprací s brněnskou společností Michin stát přišel o 114 miliónů korun při vypořádávání dluhů po bývalých jugoslávských železnicích. Správa železniční dopravní cesty se sice nyní o peníze soudí, firma je ale v likvidaci a šance na úspěch jsou tak minimální.

Nejnověji se ukazuje, že podobný problém řeší strategická společnost Čepro, který mimo jiné schraňuje státní hmotné rezervy.

Spolumajitel a jednatel Michinu Miroslav Brožík - tentokrát za firmu Ademon - loni koupil od Čepra pohledávku v nominální hodnotě 1,2 miliardy korun. Ve smluvně stanoveném termínu ale opět nezaplatil. 

"V termínu zaplaceno nebylo," potvrdil mluvčí společnosti Čepro Tomáš Zikmund. 

Čepro: Peníze jsme si pojistili 

Čepro ale tvrdí, že si peníze dostatečně "pojistilo". Narozdíl od transakce se Správou železniční dopravní cesty nemůže Ademon a Miroslav Brožík s pohledávkou disponovat (a tedy vymáhat peníze od faktických dlužníků) dříve, než za ni zaplatí. 

"Kromě toho společnost Ademon složila jistinu, která podle smlouvy propadne, pokud za pohledávku nezaplatí," tvrdí mluvčí Zikmund. 

Čepro se dohodlo s firmou, že jí dá čas do konce března. Miroslav Brožík za firmu Ademon tvrdí, že udělá maximum, aby termín dodržel. 

"Nezaplatil jsem, protože se mi nepodařilo aktivovat zdroje v takové době, v jaké jsem předpokládal. Ale dělám všechno proto, abych ty peníze sehnal. Je to naprosto standardní operace, na které není nic podvodného," sdělil Aktuálně.cz Brožík. 

Komu prodáváme, neprověřujeme 

Stát přitom potíže mohl očekávat. Smlouva s Brožíkem byla podepsána v době, kdy jiný státní úřad - Správa železniční dopravní cesty - už postrádal sto miliónů korun, o které jej připravila jiná Brožíkova firma. Brožík má nadto exekuci na prakticky veškerý majetek a dluží i státu. 

Nic z toho ale nebylo překážkou k tomu, aby s ním tentýž stát obchodoval.  

"Nebylo to výběrové řízení, ale poptávkové řízení. Tudíž jsme tyto okolnosti neprověřovali," dodal Zikmund. 

A Správa železniční dopravní cesty se svými potížemi nijak "nechlubila", případ vyšel najevo až poté, co na něj minulý týden upozornilo Aktuálně.cz. Nyní jej prověřuje ministr dopravy.

 

Právě se děje

Další zprávy