"Překvapilo nás, kolik dotazovaných dokáže rozpoznat projevy agresivní jízdy u ostatních, avšak u sebe samých potřebný náhled postrádají. Projevy vlastní agrese si uvědomí teprve tehdy, když jsou dotazováni na reakce při konkrétních dopravních situacích," řekl výkonný ředitel asociace Jan Matoušek.
Na 78 procent řidičů podle průzkumu při jízdě někdy překračuje povolenou rychlost, 63 procent nedodržuje bezpečnou vzdálenost. Téměř každý desátý řidič už někdy záměrně vybržďoval vozidlo za sebou. Na "myšku" reagují dvě třetiny řidičů agresivně, na lepení se na zadek auta pak každý třetí řidič.
Spouštěčem agresivity je mnohdy chování jiných účastníků silničního provozu, a to nejen nebezpečné praktiky. Více než třetina dotázaných přiznává, že je do varu přivede pouhá pomalá jízda jiných řidičů. Negativní emoce se snadno šíří a agresivita tak spouští řetězovou reakci, která zvyšuje riziko vážných nehod, upozornil Matoušek.
"Automobil dává řidičům podobný pocit anonymity jako virtuální prostředí. Někteří řidiči mají falešnou představu, že musí vychovávat nebo trestat ostatní řidiče za jejich chování. Přitom jedna negativní akce většinou vyvolá další reakci," uvedl vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Stupňující se agresivitu řidičů potvrdil ředitel Dopravní policie Jiří Zlý. "Jako dopravní policisté se v terénu téměř neustále setkáváme s jejími konkrétními projevy, kterými jsou rychlá jízda, riskantní předjíždění či vědomé nerespektování pravidel silničního provozu. Na počátku sledu událostí s tragickým koncem však nemusí být jen velký vztek, ale i zdánlivě nevinné rozzlobené gestikulování nebo netrpělivé troubení," podotkl.