"Chceme umožnit, aby děti, které se narodí mezi 1. zářím a 31. prosincem a které nemají odklad, mohly nastoupit do přípravné třídy. Zároveň bude ponechána podmínka, že se do přípravky dostane pouze dítě, kterému to doporučí pedagogicko-psychologická poradna," vysvětlil Aktuálně.cz předkladatel návrhu, poslanec a starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Na zasedání výboru přišel přesvědčit senátory, aby novele dali souhlasné stanovisko. To se mu podařilo.
"Myslím, že umístění dětí do těchto tříd může pomoci zřizovatelům v oblasti mateřského školství. Toto opatření také může pomoct dětem, rodičům a není pro nikoho limitující," uvedla pro Aktuálně.cz senátorka Jaromíra Vítková (KDU-ČSL).
Novelu již schválila sněmovna. Pokud ji ve středu odsouhlasí i Senát, a poté prezident, zvýší se počet dětí, které do přípravných tříd budou moct chodit. Školská novela z roku 2017 totiž umožňuje přijímat do přípravek jen děti s odkladem povinné školní docházky. Tedy takové, které ještě nejsou připraveny na to začít chodit do školy. Předtím bylo možné přijmout pětileté děti, které však v současnosti musí absolvovat povinný rok předškolní docházky.
Přípravných tříd je proto nyní málo. V minulém školním roce, kdy se pravidla změnila, se jejich počet rapidně snížil. Zatímco v roce 2016/2017 jich bylo otevřených 345, v letošním školním roce už je jich jen 267. "Stává se, že třída není otevřena, protože chybí desáté dítě, které bylo narozené o něco později," říká Čižinský.
Zavření hrozí také dalším přípravným třídám, které již teď stěží shání deset dětí, což je minimální počet potřebný pro otevření jedné třídy.
"Máme dvě přípravné třídy, v každé jsme měli někdy i přes patnáct dětí. Poté, co začalo platit nařízení, že pětileté děti musí absolvovat rok ve školce, máme v každé třídě jedenáct dětí, což je pro nás finančně náročné, navíc máme kapacitu pro víc dětí a zájem ze strany rodičů by také byl," sdělil Aktuálně.cz ředitel ZŠ Mojžíř v Ústí nad Labem Karel Bendlmajer.
Výhoda přípravek
Program v přípravných třídách je stejný jako v posledním ročníku mateřských škol, rozdíl je v počtu dětí na jednoho pedagoga. Zatímco ve školce je jeden pedagog až na 28 dětí, v přípravce má na starost maximálně patnáct dětí, může se jim tedy individuálně věnovat.
Negativní postoj k návrhu zaujalo ministerstvo školství, které jej označilo za nesystémový.
"Dítě by mělo nejprve absolvovat poslední rok mateřské školy, kde se připravuje na povinnou školní docházku, a teprve pokud by potřebovalo ještě delší čas na vyrovnání vývoje s ohledem na jeho školní nezralost v době, kdy by již mělo plnit povinnou školní docházku, a získalo odklad, pak by mělo být zařazeno do přípravné třídy. Ta má k takovému účelu sloužit," uvedla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.