Bílé košile a vlajka jsou jistota, ale proč rozpůlený prášek? Expertky hodnotí kampaň

Klára Španělová Klára Španělová
13. 1. 2023 11:21
Kampaně prezidentských kandidátů zaplnily v posledních týdnech veřejný prostor. Voliče se snaží přesvědčovat na internetu a sociálních sítích, z billboardů či v dopravních prostředcích. Kromě hesel má na účinnost sdělení vliv také podoba reklam, volba písma, barev a symbolů hraje důležitou roli. Kampaň všech kandidátů porovnaly pro Aktuálně.cz marketingová expertka a grafická designérka.

Každý kandidát na prezidenta je také svojí vlastní značkou. Pokud je značka graficky silná, přitahuje pozornost voličů a snáze je přesvědčuje. "Vizuální identita je mocným komunikačním prostředkem," říká Kristina Fišerová, grafička a vedoucí ateliéru grafického designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Podle expertky na politický marketing Marcely Konrádové zároveň vizuální identita funguje jako komunikační zkratka. "Stačí jediná barva ke zjednodušení složité politické reality," uvádí Konrádová.

Letošní prezidentští kandidáti vsází nejčastěji na českou trikoloru, bílé košile a bezpatková písma. Odkazy na národní barvy nebo symboly nejsou v kampaních ničím novým. "Působí podprahově na voliče a velice jednoduchým a zároveň efektivním způsobem se přihlašují k češství, suverenitě a tradici," vysvětluje Konrádová. Kandidáti ale hledají i způsoby, jak se obrazově od ostatních odlišit a vyniknout.

Andrej Babiš

Andrej Babiš začátek kampaně obrazově postavil na psacím písmu, které má jako "podpis" navodit dojem osobní blízkosti kandidáta. Odbornice na politický marketing Konrádová hodnotí původní vizuál jako celkem povedený a na první pohled odlišný. Grafička Fišerová ho naopak kritizuje a upozorňuje na špatnou čitelnost. "Jeho vizuální identita je jedním slovem podivná. Je však možné, že se jedná z jeho strany o promyšlený plán, aby se odlišil," upozorňuje.

V novém roce se však Babiš prezentuje úplně odlišnou grafikou (na snímku vpravo). "Upustil od elegantních čistých vizuálů s psacím písmem, a naopak vsadil na českou vlajku, řeč těla ve stylu Strýčka Sama a bulvárního stylu textu," popisuje Konrádová. Změna vizuálu kampaně podle ní není neobvyklá, ale je vhodné ji měnit, pouze pokud je značka kandidáta dostatečně silná, jinak může být náhlá změna matoucí. "Změna může mít za cíl oslovit konkrétní voliče nebo třeba nastolit nové téma a odlišit jej od předchozího vedení kampaně," vysvětluje Babišovu strategii Konrádová.

 

Právě se děje

Další zprávy