Praha - Sněmovna v úterý definitivně schválila novelu zákona, která omezuje reklamu v České televizi na kanály ČT2 a ČT4.
Poslanci tak zároveň odsouhlasili úpravy, navržené Senátem. Podle nich by měly výnosy z reklam na veřejnoprávní televizi přispívat ještě do konce června příštího roku na dokončení digitalizace televizního vysílání.
Novelu nyní dostane k podpisu prezident Václav Klaus.
Podlé této předlohy by měla od příštího roku reklama zmizet z kanálu ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Za peníze z reklamy na kanále ČT2 by měla veřejnoprávní televize nově financovat Státní fond kultury, z reklamy na ČT4 pak výrobu sportovních pořadů.
V rámci senátních úprav byla také odstraněna pasáž, rušící výběr koncesionářských poplatků z přijímačů upravených pro jiné účely než je příjem televizního, nebo rozhlasového vysílání.
Formulace údajně umožňovala obcházení povinnosti platit poplatky. České televizi hrozil, podle spoluautora novely a senátora za ODS Tomáše Töpfera "nekontrolovatelný výpadek příjmů", údajně až ve výši 500 milionů korun.
Na ruku komerčním televizím?
Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání.
Podle novely mají obě televize financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie dvěma procenty ročních čistých výnosů z reklamy. Toto opatření se týká také TV Barrandov.
Podle spoluautora novely Jiřího Oberfalzera (ODS) se očekává, že by fond kultury mohl dostávat kolem deseti milionů korun ročně. Fond kinematografie by pak měl dostávat stejně jako dosud zhruba 150 milionů korun za rok.
Diskriminace TV Barrandov?
TV Barrandov už dříve uvedla, že odvod do fondu kinematografie je pro ni diskriminační. Její generální ředitelka Janka Vozárová řekla, že by mohl ohrozit rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky.
Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat ani obchodní sdělení.
"Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun," uvedl již dříve obchodní ředitel ČT Robert Kvapil.
Význam reklamy pro hospodaření ČT ovšem již několik let klesá, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony korun.
Proti omezení reklamy v ČT se stavěli zadavatelé reklamy. Podle nich by Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by jim diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.