Kvůli reklamě v ČT hrozí i arbitráž, tvrdí ředitel Novy

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
13. 6. 2011 17:01
Podle šéfa české komerční jedničky jsou ve hře i žaloby proti veřejnoprávní stanici
Generální ředitel Novy Jan Andruško.
Generální ředitel Novy Jan Andruško. | Foto: Jan Langer

Praha - Zůstane reklama v České televizi? A má zůstat?

Zatímco veřejnoprávní médium o ni stojí, komerční televize lobbují, aby z obrazovek ČT zmizela.

"Dohoda na počátku digitalizace byla jasná, reklama měla skončit v roce 2008," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz generální ředitel Novy Jan Andruško. Naopak šéf asociace reklamních agentur varuje před deformací trhu, pokud reklama z České televize úplně zmizí.

Reklamou v ČT se teď tento týden bude znovu zabývat sněmovna. A uvnitř vládní koalice se rýsuje dohoda, o níž už deník Aktuálně.cz psal: v ČT by měla zůstat reklama ve výši půl procenta vysílacího času a 2 až 3 procenta teleshoppingu, a to na všech vysílacích kanálech s výjimkou zpravodajské ČT24.

To se ale Nově nelíbí. Půl procenta reklamy by tolerovala, pokud by se omezila na programy ČT2 a ČT4 Sport. "Pokud nedojde ke kompromisu, budeme se bránit," prohlásil Jan Andruško.

Aktuálně.cz: V lednu jste mluvil i o arbitráži, pokud by reklama v České televizi zůstala. Teď je jasné, že se rýsuje politická dohoda: půl procenta reklamy z vysílacího času by zůstalo další dva roky a dvě až tři procenta teleshoppingu. Co vy na to?

To rozhodně není řešení, na kterém bychom se podíleli my.

Jan Andruško

39 let

právník

specialista na mediální právo, arbitráže, firemní fúze

s CME, vlastníkem Novy, spolupracuje od r. 1999

od 1. 1. 2011 generální ředitel TV Nova

A.cz: To také neříkám...

To tam možná někdo nosí, slyšel jsem to také. Ale jistojistě to není řešení, které bychom podporovali. Pro nás by to bylo velké zklamání a znamenalo by to zásadní porušení dohod, které jsme měli se státem před tím, než začala digitalizace.

A.cz: Proč vám vadí tolik půl procenta reklamy v ČT?

Měli jsme dohodu, že reklama končí s koncem digitalizace. Není fér teď měnit podmínky. Bylo natvrdo dohodnuté, že reklama v ČT končí 1. 1. 2008, a v souvislosti s tím se pomalu zvyšovaly koncesionářské poplatky až na 135 korun. Tehdejší ministr vnitra Ivan Langer, který byl podle mého názoru garantem procesu digitalizace, se dušoval, že ponechat reklamu dál je jen dočasné a ryze účelové řešení pro podporu digitalizace. Ta teď skončila.

Foto: Jan Langer

A.cz: Pouhého půl procenta reklamy ale přece až takovou váhu nemá. Koláč reklamních peněz se pro vás jako komerční televize tak dramaticky nesníží. Tak proč vám až tak vadí?

Bavíme se zhruba o půl miliardě korun, a to si myslím, že má velkou váhu. Peníze měly být i na podporu nových kanálů, nových televizí. A teď - i kvůli krizi - se nedá čekat, že trh poroste nějak skokově.

A.cz: Nicméně vy sám jste teď připustil, že by vám půl procento reklamy za určitých podmínek nevadilo...

Nám by nevadila omezená reklama na kanálu ČT2 a ČT4, pokud by to šlo na podporu kultury a sportu. A musely by být záruky, že z ČT2 se nestane komerční kanál a že na ČT4 nebudeme sledovat čistě komerční mezinárodní sportovní události, ale minoritní záležitosti českého sportu, které nemají šanci dostat se na komerční kanál.

A.cz: Ale podle dohody, která se rýsuje, by mohla být reklama všude, s výjimkou ČT24...

Pro nás je problém hlavní kanál - pokud by byla dohoda tak, jak o ní mluvíte, budeme se muset začít bránit.

A.cz: Hrozí tedy teď arbitráž, o které jste mluvil?

Pro naše vlastníky je velmi těžké uvěřit, že si stát tímto způsobem zahrává. Že v roce 2008 něco slíbí a v roce 2011 se k tomu nehlásí, a dokonce, že je to normální a že s tím musí každý počítat. Je to cítit i z vašich dotazů. Budeme se muset bránit, pokud nedojde ke kompromisu.

Foto: Jan Langer

A.cz: I třeba arbitráží?

Máme silné právní pozice. Máme posudky, že reklama v ČT neměla být už v roce 2008. Takže se hraje o velké žaloby proti ČT.

A.cz: Proti ČT? To je přece otázka spíš zákonodárce...

Pokud vám někdo napíše v zákoně, že nemáte mít reklamu, tak ji nemůžete prodávat.

A.cz: Zatím ale přece zákon umožňoval ČT prodávat reklamu...

Naše právní posudky stojí na tom, že zákon je napsán velmi nešťastně a při určitém výkladu se dá říct, že množina reklamy měla být nulová. To je minulost. Ale do budoucna je pestrá škála možností a jednou z nich je samozřejmě ochrana investic.

A.cz: Ministr kultury Jiří Besser prohlásil, že pokud by skončila reklama v ČT, bude chtít po Primě a Nově půl miliardy korun na kulturu. Cítíte to jako tlak na vás?

Určitě je to taková přetlačovaná. My se ale nebavíme o tom, zda reklama v ČT zůstane, ale zda se tam vrátí. Ona už měla skončit. A skončila by, pokud by teď zákonodárce nezasáhl.

A.cz: On evidentně zasáhne...

To není úplně jisté. My jsme teď nabídli poměrně silný kompromis - že se budeme podílet na financování výpadku peněz pro kulturu ve výši 150 milionů.

A.cz: Ale ministr chce půl miliardy...

Osobně jsem mu řekl, že nevím, kde přišel na tuto částku. Z účtu ČT jsou teď financovány věci spojené s digitalizací: výstavba multiplexu, informační kampaň atd., které končí. Pak je tam digitalizace archivu, kterou provádíme i my. Takže zbývá jen jedna položka: oněch 150 milionů korun na fond kinematografie. Takže šermování s půl miliardou není fér.

 

Právě se děje

před 40 minutami

Firma Coca-Cola HBC v Česku a na Slovensku loni snížila zisk o 89 procent

Firmě Coca-Cola HBC Česko a Slovensko loni meziročně klesl zisk o 89 procent na 40,3 milionu korun po předloňských 366 milionech Kč. Čistý obrat firmy se v roce 2020 proti předchozímu roku snížil o 15,3 procenta na 6,8 miliardy Kč, uvedla firma ve výroční zprávě umístěné do Sbírky listin. Loňský rok podle ní výrazně poznamenala pandemie covid-19, kdy byly zavřené restaurace a podobné provozy.

Nový ředitelem společnosti se loni stal Dan Timotin. Ve funkci vystřídal Mariu Anargyrou-Nikolić, která převzala vedení společnosti v Řecku a na Kypru. Navzdory pandemii firma loni spustila výstavbu nového plně automatizovaného skladu ve výrobním areálu v pražských Kyjích, nahradí distribuční centrum v Praze - Horních Počernicích. Sklad měl stát podle dřívějších informací půl miliardy Kč.

Coca-Cola půdobí na českém trhu od roku 1991, na Slovensku od roku 1993. Společná operační jednotka, která vznikla před 11 lety, patří do skupiny Coca-Cola Hellenic operující v 28 zemích Evropy, Asie a Afriky. V minulém režimu nešlo o soukromou společnost, vyráběl ji národní podnik Fruta Brno.

Zdroj: ČTK
Další zprávy