Reklama z ČT1 a ČT24 zcela zmizí, končí i teleshopping

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
13. 7. 2011 19:23
Pro změnu hlasovali koaliční poslanci, proti byla ČSSD a KSČM. Zákon teď míří do Senátu
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Sněmovna rozhodla o výrazném omezení reklamy ve veřejnoprávní České televizi. Podle návrhu zákona, který dolní parlamentní komora schválila, zmizí reklama z programů ČT1 a zpravodajského ČT24.

Pro změnu hlasovali přítomní koaliční poslanci, proti byla většina sociálních demokratů a komunistů.

Předloha teď míří do Senátu.

Na omezení reklamy v ČT tlačily komerční televize a odvolávaly se na dohodu z dob počátků digitalizace: stát jim podle nich slíbil stáhnout reklamu z veřejnoprávní televize ihned poté, co se v Česku dokončí digitalizace vysílání.

Omezená reklama a škrtnutý teleshopping

Teď tedy má zůstat půl procenta reklamy z vysílacího času pouze na programech ČT2 a ČT4 Sport, zatímco hlavní - a zároveň nejsledovanější - programový kanál ČT1, na kterém je tudíž i reklama nejdražší, zůstane zcela bez reklam.

ČT přijde i o možnost vysílat tzv. teleshoping. "Provozovatel televizního vysílání ze zákona (tedy ČT - pozn. A.cz) nesmí do vysílání zařazovat teleshopping," uvádí návrh zákona.

Zcela bez reklam budou muset být podle návrhu zákona i webové stránky veřejnoprávní televize: "Česká televize nesmí umísťovat obchodní sdělení na své internetové stránky, pokud nejsou součástí audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání."

"Pro nás je problém hlavní kanál, jinak se budeme muset začít bránit," pohrozil už v dřívějším rozhovoru pro Aktuálně.cz generální ředitel televize Nova Jan Andruško. Nevyloučil, že pokud by zákon reklamu v ČT neomezil, bude majitel Novy uvažovat i o arbitráži.

"Nám by nevadila omezená reklama na kanálu ČT2 a ČT4, pokud by to šlo na podporu kultury a sportu," prohlásil ještě před konečnou dohodou koaličních stran ředitel Novy Andruško.

Návrh schválený sněmovnou to ostatně plně akceptuje. ČT bude výnosy z reklam na ČT2 převádět na Státní fond kultury ČR a peníze za reklamu na ČT4 použije "na výrobu a vysílání pořadů se sportovní tematikou".

Omezení pro hlavní vysílací čas

Nejde přitom jen o omezení reklamy celkově, ale o omezení i v době hlavního vysílacího času, tzv. prime time, kdy jsou televize nejsledovanější.

"Vysílání reklam nesmí v době od 19:00 do 22:00 překročit 6 minut v průběhu jedné vysílací hodiny na žádném z těchto kanálů," říká návrh zákona, který schválili poslanci.

Původní dohoda o reklamě v ČT, která se na půdě sněmovny zrodila, přitom ponechávala půl procenta reklamy z vysílacího času na všech vysílacích kanálech - tedy i na ČT1. Výjimkou měla být jen zpravodajská ČT24.

Původně také měl zůstat v ČT i dál teleshopping, a to v rozsahu 2 až 3 procenta vysílacího času.

 

Právě se děje

Další zprávy