reklama
 
 

Nečas chce stropy na kampaně už u krajských voleb

14. 2. 2012 16:10
Podobné omezení by mělo podle premiéra platit i v prezidentských volbách

Praha - Premiér Petr Nečas (ODS) míní, že stropy na volební kampaně, tedy limity na finanční částku, kterou mohou strany utratit v předvolebním boji, by měly být uplatněny už u letošních podzimních krajských voleb.

Podobné omezení by podle něj mělo určitě platit v prezidentských volbách na počátku příštího roku. Na konkrétní podobě zastropování se ale zatím koaliční strany nedohodly.

Zastropování je podle Nečase nutné, má-li být přímá prezidentská volba efektivní a průhledná. Představa, že o budoucím prezidentovi budou rozhodovat jen finanční prostředky, je podle Nečasova názoru v rozporu s demokracií. Premiér by si přál, aby se podařilo limity prosadit už pro podzimní volby do krajských zastupitelstev.

Vicepremiérka Karolína Peake (VV) připomněla, že vláda ve velmi krátké době, možná už příští týden, dostane na stůl prováděcí zákon k přímé volbě hlavy státu z dílny ministerstva vnitra. "Pak ve vládě budeme hovořit i o těch limitech na kampaně v prezidentské volbě," upozornila.

Konkrétní podoba finančních limitů musí být podle Nečase skutečně účinná a nesmí být jen hrou. Není podle něj možné, aby strany sice uznaly volební finanční stropy, ale pak vykazovaly 90 procent slevy na veškeré marketingové služby od billboardů po inzerci. "To je výsměch zavedení stropů," zdůraznil Nečas.

Proto je podle něj potřeba "vychytat mouchy" například tím, že místo slev by strany musely vykazovat v účetnictví ceny obvyklé. Peake si zase dovede představit, že by se strany poskytnuté slevy musely vykazovat jako finanční dary.

Peake nicméně upozornila na to, že koaliční strany se loni při diskusích o dodatku ke koaliční smlouvě na zastropování nedohodly. Shodly se však podle ní na devíti dalších opatřeních, jako je transparentní stranické účetnictví, nutnost zveřejňovat účetní závěrky na internetu nebo vzniku instituce, která má na stranické kasy dohlížet.

Stropy na kampaně tak podle Peake nejsou "všespásnou věcí", která neprůhlednost kampaní zcela vyřeší, všechna opatření prý musí fungovat společně.

autor: ČTK | 14. 2. 2012 16:10

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama