reklama
 
 

Chcete se stát senátorem? Zaplatíte okolo milionu

2. 11. 2008 9:00
Podívejte se, kolik peněz budete potřebovat na kampaň

Praha - Skončily volby do jedné třetiny horní komory Parlamentu a 27 nových senátorů usedne do svých lavic. Na kolik je přišla kampaň do senátu? Z ankety deníku Aktuálně.cz vyplývá, že si kandidát musí připravit přinejmenším částku v řádu statisíců, spíše milion korun.

Občanští demokraté předem avizovali, že je bude stát celá kampaň k senátním a krajským volbám odhadem 60 milionů. ČSSD částku nezveřejnila, představitelé partaje ale říkali, že půjde o největší a nejdražší kampaň v historii.

A kolik peněz tedy do kampaně vložili úspěšní kandidáti do senátu?

Dienstbier dal čtvrt milionu ze svého

Nově zvolený senátor Jiří Dienstbier neví, jaký je celkový účet jeho kampaně.

"My jsme na to se ženou dali 200 tisíc rovnou a kromě toho jsme v průběhu celé kampaně vynaložili dalších 50 až 80 tisíc na nějaké menší věci. Kolik dala ČSSD, která platila billboardy a tak, opravdu nevím," tvrdí bývalý prezidentský kandidát.

Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík prý nedokáže říci, kolik strana vyčlenila na jednu senátorskou kampaň. "Já to opravdu neumím z toho balíku několika desítek milionů oddělit," říká exministr obrany Tvrdík.

Do financí sociálních demokratů nechávají nahlédnout někteří jiní úspěšní kandidáti.

Z Jánského vršku i Lidového domu přišla stejná částka

"Já jsem již dříve uváděl jako celkovou částku těch 700 až 800 tisíc. Sám jsem do toho vložil minimálně 200 tisíc," uvádí exposlanec a čerstvý sociálnědemokratický senátor Karel Korytář.

Výpomoc z Lidového domu tedy přesáhla půl milionu. Takovou výši dotace z centra potvrzují i další.

"Mě to vyšlo na milion. Ze svých vlastních zdrojů jsem platil asi 150 tisíc, stejnou částku pak poskytli sponzoři," říká sociální demokrat Ivo Bárek.

I předsedkyně senátorského klubu ČSSD Alena Gajdůšková musela vyjít se zhruba 500 tisíci stranických peněz.

"Částka za kampaň se pohybovala okolo 600 tisíc, většinou to byly peníze sociální demokracie. Asi 200 tisíc jsem dala ze svého," potvrzuje Gajdůšková.

Občanští demokraté nešetřili

Na rozdíl od Tvrdíka občanští demokraté netají, kolik dalo ústředí každému kandidátovi. "Na jednu kampaň jsme vyčlenili asi 400 tisíc. Další peníze dávaly místní organizace a také sami kandidáti," říká volební manažer ODS Jiří Šneberger.

"Myslím, že se pohybujeme někde mezi 1,5 až 1,8 milionu. Já sám jsem do toho vložil asi čtvrtinu," odhaduje senátor Tomáš Kladívko, který byl donedávna ještě poslancem.

I další úspěšný kandidát ODS Miroslav Škaloud měl podobný rozpočet. "Plánovali jsme, že nás kampaň vyjde na 1,5 milionu," říká senátor za Prahu 5 Miroslav Škaloud s tím, že závěrečný účet ještě nemá k dispozici.

Kandidáti velkých stran mají výhodu v tom, že za nimi stojí mateřská partaj se svým renomé, všeobecně známým programem, stranickým sekretariátem a deseti- či stamilionovými příjmy. Nezávislí kandidáti se museli spolehnout pouze na vlastní zdroje.

Jsou dva způsoby, jak se s tím vypořádat: udělat komorní kampaň, nebo se snažit množstvím vynaložených prostředků vyrovnat kandidátům nejsilnějších stran.

Jen symbolickou kampaň? Vyjde na 200 tisíc

Nezávislý senátor a letošní neúspěšný kandidát Karel Barták, který před šesti lety kandidoval za KDU-ČSL, zvolil první možnost.

"Celkově mě to stálo 200 tisíc, já jsem zaplatil 100 tisíc, dalších sto mi dala strana (Barták letos kandidoval jako nestraník na kandidátce SNK-ED - pozn. red.)," říká Barták.

Sám by si představoval rozsáhlejší kampaň. "Musím se s tím prostě vyrovnat. Za ty peníze můžu udělat pouze volební noviny a nechat vytisknout nějaké letáky s fotografií a základními údaji," vypočítává senátor, za co utratil svůj skromný rozpočet.

S dvakrát vyšší sumou mohl hospodařit brněnský radní a dosluhující senátor Jiří Zlatuška.

"Kampaň nás vyšla na 875 tisíc. Třetina šla na billboardy, zbytek na inzerci v tisku. Dá se říct, že jsme na kampaň vynaložili jeden roční příspěvek za senátorský mandát. Pan senátor na to něco málo přispěje, asi 70 tisíc," odhaluje výdaje volební kampaně strany LiRA její předseda Milan Hamerský. Právě toto uskupení Zlatuška v Senátu reprezentoval.

Kampaň za dva miliony. Z vlastní kapsy

Opačnou strategii použil taktéž neúspěšný senátní kandidát, lékař Martin Jan Stránský. Do kampaně vložil ze svého téměř dva miliony korun. To je pravděpodobně nejvíce ze všech kandidátů.

"Přesný součet ještě nemám, ale částka nepřesáhla 1,75 milionu," tvrdí Stránský. Více než milion pochází z vlastních úspor a půl milionu poskytli sponzoři.

Svojí kampaň Stránský vedl šest měsíců, v posledních týdnech se snažil projít všemi ulicemi volebního obvodu. K tomu po Praze visely billboardy a plakáty s jeho podobiznou a podpisy mediálně známých sympatizantů.

autor: Jakub Antoš | 2. 11. 2008 9:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama