Infobox
VOLBY V BRNĚ:
Strana Zisk v % Mandáty ODS 31,11 19 ČSSD 21,77 13 SZ 11,92 7 KDU-ČSL 11,12 6 Brno 2006 8,91 5 KSČM 8,67 5V Brně sice zvítězila ODS, která projekt dlouhodobě prosazuje, ale zároveň také výrazně posílili odpůrci přesunu.
Strana zelených, jejíž politici se proti přesunu nádraží stavějí nejvíc, je s necelými dvanácti procenty v Brně už třetí nejsilnější stranou. Do zastupitelstva se dostalo i seskupení Brno 2006 senátora a bývalého rektora Masarykovy univerzity Jiřího Zlatušky.
A obě tyto strany mají společně se sociální demokraty, kteří v minulosti před volbami přesun nádraží kritizovali, celkem dvacet pět hlasů. A to je stejně jako dosavadní radniční koalice ODS a KDU-ČSL.
"Zvyšuje to naše šance na změnu," řekla Jana Drápalová ze Strany zelených.
Koalice nevládních organizací Nádraží v centru, která chce zachovat stávající nádraží, výsledky voleb označila za jasný vzkaz voličům. Podle ní si lidé v Brně přejí zachovat nádraží v centru města.
"Jistě ne všichni lidé se u voleb rozhodovali podle toho, jakou polohu nádraží prosazují jednotlivé strany. Významná část voličů to však udělala a podařilo se jim brněnskou politickou scénu znatelně proměnit. Prostor pro zachování nádraží v centru se tak otevřel," uvedl jménem koalice Martin Ander, ředitel Hnutí Duha.
ODS ztrácí primátora
ODS ztratila proti předchozím volbám dvě místa zastupitelů a vzhledem k tomu, že s lidovci ztratili dosavadní věšinu, .bude se možná muset vzdát postu primátora. Pokud chce ODS zůstat u moci, bude pravděpodobně muset hledat podporu u ČSSD. Šéf brněnských občanských demokratů Miroslav Hošek připustil, že by se primátorem mohl stát právě lídr sociálních demokratů Roman Onderka.
Pokud by se ale sociální demokraté spojili se Stranou zelených, sdružením Brno 2006 a získali na svou stranu i lidovce, ODS by vyšachovali ze hry.
Přípravy pokračují
Komunální volby v Brně tak v podstatě potvrdily výsledky referenda, které se kvůli přesunu nádraží v Brně už uskutečnilo před dvěma roky.
Proti výstavbě nového nádraží mimo centrum se tehdy vyslovilo sedmdesát tisíc lidí, většina hlasujících. K plebiscitu však nepřišlo dost lidí na to, aby se referendum nestalo pro radnici závazné.
Vedení brněnské radnice tak stále pokračuje v přípravách. Přestavba brněnského železničního uzlu, jehož součástí je i stavba nového nádraží, se ale zpozdí téměř o rok, začne nejdřív ve druhé polovině příštího roku.
A jenom výstavba odstavného nádraží , která má sloužit jako technické zázemí, má v současné době už dvouleté zpoždění.
Odpůrci to vidí levněji
Projekt, který počítá se stavbou nového nádraží zhruba kilometr od současného, měl původně začít letos. Nejisté je zatím financování celého projektu, až osmdesát pět procent nákladů na přestavbu železnice v Brně chce stát totiž získat z Evropské unie.
Odpůrci přesunu nádraží si ale nechali zpracovat projekt, podle kterého by v případě, že by se opravilo stávající nádraží v centru, stála přestavba celého železničního uzlu v Brně místo 21 miliard 16 miliard korun.
Podle vedení města současná poloha nádraží v centru města nesplňuje technické podmínky pro budoucí napojení Brna na trasy moderních rychlovlaků.
S tím členové odpůrci přesunu nesouhlasí a odkazují na odborné posudky, ze kterých jejich studie vychází.
Podle jednoho z nich, který zpracovala firma Chládek & Tintěra z Pardubic, splňuje poloha nádraží v centru města všechny potřebné technické normy a nebrání také budoucímu provozu vysokorychlostních vlaků.