Praha - Na London Bridge najeli před dvěma týdny útočníci s dodávkou a pak bodali do lidí, osm jich zabili. Londýňané se o útoku dozvěděli z policejního Twitteru, který sleduje téměř milion lidí. "Zůstaňte prosím v klidu, ale buďte opatrní a ve střehu," varovali policisté občany. Během útoku vydali řadu zpráv, v nichž upřesňovali informace o útoku a doporučení, sdíleli zprávy radnice i záchranářů.
S podobnou ambicí přišla i česká policie. Za pár týdnů plánuje oficiálně vstoupit na sociální síť Facebook, na které je zhruba čtyři a půl milionů Čechů. Už nějakou dobu funguje i veřejný profil policejního prezidenta Tomáše Tuhého.
"V současné chvíli Facebook běží ve veřejném zkušebním provozu, probíhá příprava a školení policistů, kteří se budou podílet na spravovaní facebookové stránky," řekla mluvčí policie Eva Kropáčková a dodala, že spuštění se plánuje v následujících týdnech.
Policie profil založila v prosinci minulého roku a všechny potenciální fanoušky uvítala příspěvkem plným paragrafů, v němž vypsala, k čemu profil sloužit nemá - například k podání trestního oznámení. Na jaře se objevily ještě dvě fotogalerie a pak nastal klid, což je podle expertů na sociální sítě a marketing tristní. Aktivní jsou policisté jen v odpovědích pod příspěvky.
"Mohu jako občan ČR a plátce daní zažádat o videozáznam z toho zapůjčeného BMW? V době nehody?" zeptal se občan Petr Hájek. "Případ řeší Generální inspekce bezpečnostních sborů, počkejme prosím na výsledek," odpověděla za 19 minut policie. Množí se ale i obecnější dotazy. Například, proč policie nezasáhne proti pejskařům, kteří venčí bez náhubku a vodítka. Odpovědí byl za několik hodin zveřejněný výčet paragrafů.
Takové fungování policistů na sociálních sítích brání policejní prezident Tomáš Tuhý. "Do sociálních sítí se dopracováváme. Neznamená to ale, že tam budeme aktivní tak, jak si novináři představují. Pro vás by bylo nejjednodušší, abyste s námi už nemuseli vůbec mluvit," reagoval nedávno v rozhovoru s Aktuálně.cz.
Podle plánu se mají na stránce objevovat tiskové zprávy a novinky o policii. "Já jsem zase spustil oficiální stránku policejního prezidenta, kde se snažím některé své názory zveřejňovat a dávat tam odkazy na významné akce," dodal Tuhý.
Pokud by došlo k nějaké mimořádné události jako při teroristickém útoku v Německu, budou profily na Facebooku sloužit k zveřejňování závažných a aktuálních informací. O stránku se podle policejního prezídia se bude starat 20 až 30 lidí ze všech krajů v Česku.
Policie sice tvrdí, že je její účet v testovacím režimu, ale řadu týdnů nepřidala žádný příspěvek. A podle expertů na sociální sítě a marketing takový přístup není v pořádku. "Na sociálních sítích těžko můžete testovat účet bez příspěvků," kritizuje policejní přístup Jakub Horák, který před lety pomáhal vylepšovat image policie a stál za kampaní "Pomáhat a chránit".
Podobně mluví i marketingový expert Martin Jaroš. "Testovat sociální sítě půl roku bez příspěvků? To je absurdní. Je to něco jako testovat auto tím, že ho zamknu v garáži," řekl redakci Jaroš.
Policii by podle něj na spravování sociálních sítí stačil tým dvou až tří lidí. "Maximálně podpořený nějakou malinkou externí agenturou, která by pomohla s obsahem. Byl by to nebetyčný rozdíl. Lidi by měli zase o jeden důvod víc, proč mít policii rádi. Tak, jak to dělá teď, je to zcela zahozená příležitost, nehodná evropské země v roce 2017," dodává s tím, že česká policie je v tomto ohledu zhruba pět let pozadu oproti Západu.
Lepší Twitter mají i v Zambii
Jaroš navíc prozkoumal i policejní Twitter (jeden z profilů má 145 sledujících, druhý 503). "Jen pro zábavu jsem si našel Twitter zambijské policie. Velmi chudá, ale přátelská africká země s 15 miliony obyvatel, valná většina z nich bez internetu. Jejich policie jen za poslední dva dny vydala 16 tweetů, počet sledujících mají asi 26násobně větší než česká policie," uzavřel Jaroš s tím, že úplně jinak si počíná na sociálních sítích česká armáda a hasiči.
Na facebookovém účtu ministerstva obrany se třeba denně objevuje několik příspěvků, které propagují práci armády, její cvičení a úspěchy vojáků. "Cíl je jednoduchý - zaujmout a být co nejvíce aktuální, web v dnešní době nestačí a prezentací na sociálních sítích oslovíme více lidí," říká mluvčí ministerstva Jan Pejšek.
Vše přitom zvládají dělat čtyři lidé, kteří pracují na tiskovém oddělení ministerstva. "Jeden člověk má na starosti sociální sítě a editování webu jako svou hlavní pracovní náplň, ostatní tři ho v případě potřeby vedle své jiné agendy podporují," uzavírá Pejšek.
Zkušenosti má i městská policie. V Praze se o facebookové stránky starají dva lidé. V Brně byly některé příspěvky tak populární, že z nich fanoušek udělal básně a sbírku vydal knižně.
Jak ukázaly poslední teroristické útoky v Británii, policie může sociální sítě používat nejen jako prevenci, ale i kanál, na němž vyvrací různé fámy a nepřesné informace. Ty se kvůli chaosu a zmatku často objevují i v médiích.