Piráti: Lítačka je jen hloupější papír. Kupony na MHD by se měly nahrávat na platební kartu

ČTK ČTK, Michaela Vařeková
Aktualizováno 8. 12. 2016 16:30
Podle opozičního zastupitele Ondřeje Profanta (piráti) by Praha neměla dál rozvíjet kartu na hromadnou dopravu Lítačka. Jde o zastaralý typ řešení a město by se mělo zaměřit na vytvoření systému s více možnostmi, jak si pořídit kupon MHD, řekl Profant. Jednu z možností by podle něj bylo mít kupon na dopravu nahraný na platební kartě. Piráti také navrhují, aby Praha vypověděla smlouvu se společností Globdata, která má v současné době na monopol na dopravní odbavení skrze mobilní telefon. "Z našeho pohledu je lepší riskovat žalobu z jejich strany, než setrvávat v nevyhovujícím smluvním svazku," řekl Mikuláš Ferjenčík.
Lítačka.
Lítačka. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – Praha by neměla rozvíjet kartu Lítačka, ale vytvořit více možností, jak si pořídit kupon na městskou hromadnou dopravu. Lítačku začalo město vydávat od letošního března, karta má postupně nahradit opencard.

"Lítačka je v podstatě překlenovací řešení, tyto typy karet jsou v dnešní době zbytečností a nic nepřináší. Ona je vlastně jen hloupější papír, který je oproti lítačce levnější, jednodušší a funguje," řekl Profant, opoziční zastupitel za piráty. Ten je autorem konceptu, který piráti ve čtvrtek dopoledne představili novinářům.

Kupony by se mohly nahrávat i na bezkontaktní platební karty. "Češi bezkontaktní karty používají hodně, nevidíme důvod, proč by na kartách nemohli mít i dopravní kupony," řekl Profant. 

Platební karty s dopravním kuponem se evidují na takzvaných white-listech. Revizor může pomocí čtečky snadno zkontrolovat, jestli se platební karta na listu nachází nebo ne. Jde navíc o zcela bezpečný způsob uchovávání kuponu, protože při kontrole není dotaz na kód třeba. "Také by bylo možné nastavit kartu tak, aby se s ní dalo platit právě jen v MHD," řekl Profant. Systém omezeného placení by mohl být vhodný třeba pro rodiče malých dětí, kteří by tak měli pod kontrolou výdaje svého potomka. 

Město by se podle Profanta mělo zaměřit na vytvoření systému s více možnostmi, jak si pořídit kupon MHD. "Ne každému vyhovuje vše a ne všichni chtějí mít kartičky nebo papírový kupon, to bychom měli respektovat," uvedl Profant. Piráti usilují především o to, aby veškeré operace spjaté s pořizováním nebo platbou dopravního kuponu mohl cestující provádět přes internet. "Nechceme žádné fronty a žádné validátory, to je buzerace," dodal Profant. 

Vcelku zásadním bodem vize je návrh na vypovězení smlouvy společnosti Globdata. Ta zajišťuje Praze dopravní odbavení skrze mobilní telefon. Piráti navrhují od smlouvy ustoupit, a to i přesto, že by DPP musel Globdata platit ušlý zisk. "Z našeho pohledu je lepší riskovat žalobu z jejich strany, než setrvávat v nevyhovujícím smluvním svazku," řekl Mikuláš Ferjenčík, mluvčí klubu. 

Globdata nabízela jako řešení stávajících nevyhovujících sms jízdenek svoji vlastní mobilní aplikaci sejf. Podle Profanta by však Praha neměla pokračovat v politice výhradních smluv, s kterými poté už nemůže operovat. "Pak je těžké prosadit jakoukoliv změnu. Je jedno, jak dobrou myšlenku máte, nemůžete ji uplatnit, protože jste kdysi dávno předtím něco podepsali. Tohoto problému by se město mělo vyvarovat," dodal Profant. 

Praha nyní vydává jako průkazku na MHD kartu Lítačka, která nahradila dosluhující opencard. Náklady na pořízení Lítačky jsou podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) do deseti milionů korun, opencard vyšla celkem na asi 1,7 miliardy.

 

Právě se děje

Další zprávy