Je rušné pondělní dopoledne a v okolí Národní třídy v centru Prahy se pohybují desítky zásobovacích dodávek. Parkují téměř všude, kde to jde. Na chodníku, na přechodu, "na blikačky" ve vozovce. V ulicích jsou pro ně sice vyhrazená parkovací místa, jenže ta jsou obvykle obsazená.
Stání je na nich sice povolené nejdéle na 15 minut, jenže zdaleka ne každý to dodržuje. Ukazují to rozsvícená čísla na speciálních tabulích, která informují o době parkování. Loni na podzim je sem nainstalovala radnice Prahy 1.
"Chceme stávající vyhrazená místa pro zásobovací vozidla efektivně využívat a vrátit jim jejich účel, aby sloužila podnikatelům a obyvatelům Prahy 1," uvedl v říjnu radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (tehdy ANO, nyní nestraník). Rozpočet projektu byl 20 milionů korun. Kromě samotných tabulí a systému šly i na analýzy nebo vývoj softwaru pro policii.
Jenže jak se za několik měsíců provozu ukazuje, ani tabule hříšníky neodradily. Reportéři Aktuálně.cz zkontrolovali tři parkoviště. Na celkem osmi místech našli hned tři auta, která limit porušovala. Jedno tam stálo půl hodiny, další 101 minut a poslední téměř tři hodiny. Blokovala tak místa těm, kteří je skutečně potřebují pro zásobování obchodů či restaurací.
Žádný z vozů přitom neměl botičku ani oznámení o pokutě. Jedna z tabulí pak neukazovala žádný čas, ačkoli u ní auto stálo. Na policejní hlídku reportéři za celou dobu nenarazili.
Podobná situace se podle místních obyvatel opakuje každý den. Na sociálních sítích dokonce začali soutěžit v tom, jaké nejvyšší číslo vyfotí. Brzy ale narazili na strop - tabule umí ukázat nejvýše 999 minut. Zatím nedostatečnou funkčnost zařízení kritizují i někteří dopravní experti.
"Indikace přesahu doby parkování je hezká ukázka toho, že nechceme nastavit mechanismy vymáhání pravidel tak, aby fungovaly. Možná proto, že by to mohlo dopadnou i na ty, kdo se naučili se dodržování pravidel systematicky vyhýbat," řekl Vratislav Filler ze spolku AutoMat, který se věnuje dopravě v metropoli a zasedá také v magistrátní komisi pro cyklistickou dopravu.
Zlepšení o jednotky procentních bodů
Podle vedení městské části ale systém od svého zavedení v říjnu loňského roku funguje dobře. "Jistě, stále dochází k extrémům, tedy dlouhému překračování doby stání, ale jen u velmi malého počtu přestupců," sdělil Aktuálně.cz Richard Bureš, radní pro investice, IT, smart cities a technické systémy prevence kriminality.
"Obecně lze konstatovat, že v nadpoloviční většině došlo ke zlepšení dodržování daného času určeného pro stání vozidel. Přestože tento testovací systém není napojen na systém enforcementu (kontroly a vymáhání, pozn. red.), městská policie za dobu nasazení pokutovala a nařídila odtah u několika stovek vozidel," dodal.
Přiložil také grafy, které vychází z analýzy Prahy 1. Ty ukazují, že nový systém zvýšil podíl aut, která zde parkují v limitu, o jednotky procentních bodů. Zhruba stejně se snížil počet řidičů, kteří zde parkují několik hodin.
Podobně podle Bureše přispěly cedule k tomu, že se během dne na místě "otočí" více aut. "Zavedení systému tak má jednoznačný efekt na zkrácení dob parkování na lokalitách a zvýšení obrátkovosti, a to nyní bez výraznějšího zapojení městské policie," tvrdí radní.
Aby řidiči pravidla více dodržovali, ještě letos by mělo začít fungovat automatické rozesílání pokut. "Systém je nyní nastavován tak, aby v druhé polovině roku byly přestupky automaticky zpracovávány obdobně, jako je tomu u přestupků za neoprávněné parkování v zónách placeného stání," popsal.
Právě správný systém ukládání a vymáhání pokut je klíčový pro řešení problémů s parkováním v Praze, upozorňuje dopravní urbanista Tomáš Cach. "Situaci by zlepšilo zřízení automatizovaného systému pokutování nerespektování pravidel s minimalizaci pracnosti vymáhání práva, například jako při užití radarového měření nejvyšší dovolené rychlosti a pokutování při jejím překročení," řekl.