Praha – Muž se třemi zákazy řízení, který pod vlivem drog srazil a zabil policistku ve službě, nebo mladík s drogovou minulostí, jenž na pražském Smíchově usmrtil dívku. Takovým by soudy měly odebírat auta, plánují ministerstva vnitra a spravedlnosti.
Jak zjistil deník Aktuálně.cz, možné řešení už je na stole. Podle plánu, kterým se zabývá speciální pracovní skupina, by měl nejvyšší státní zástupce nařídit žalobcům, aby důsledně navrhovali jako trest právě propadnutí vozidla.
A v případě, že nedosáhnou svého, poslat věc výš. "Při nevyhovění návrhu ze strany soudu by bylo uloženo státním zástupcům domáhat se uložení tohoto trestu cestou odvolání k vyššímu soudu," sdělila deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva spravedlnosti Kateřina Hrochová.
Nad plánem se v úterý sejde ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) s ministryní spravedlnosti Helenou Válkovou (ANO).
Šéf vnitra začal odebírání aut zdrogovaným či opilým řidičům prosazovat nedlouho poté, co přišla o život mladá policistka. Původně se ale předpokládalo, že bude potřeba změnit zákon. "Zjistili jsme však, že už máme nějaké rozsudky soudů například z Ústeckého kraje, kde těmto lidem byla vozidla zabavena," uvedl Chovanec.
Ztráta vozu bude podle něj účinnější než vyšší tresty či pokuty. "Samozřejmě připravujeme i vyšší sazby, ale těm lidem pod vlivem drog je jedno, kolik mají zákazů. Je potřeba jim auto odebrat, aby si podruhé neměli do čeho sednout,“ popsal Chovanec.
Zákon máme, soudy ho nevyužívají
Legislativa soudcům umožňuje podobné tresty ukládat již několik let, ne všude k nim ale přistupují. Jedním z prvních soudců, kteří začali auta zabavovat, je Miroslav Čapek z okresního soudu v Teplicích. "Začali jsme s tím asi před třemi lety. Dodnes si pamatuji první auto – byl to bílý Seat Ibiza. Řidič měl zákaz řízení a s tím samým autem jezdil od soudu," popsal Čapek.
Například letos v dubnu nechal teplický soudce zabavit auto invalidnímu důchodci, který dříve zavinil dopravní nehodu a za řízení v opilosti dostal čtyřletý zákaz řízení. Policisté ho však přesto několikrát chytili za volantem, a to znovu pod vlivem alkoholu. Ztráta vozu podle Čapka právě na podobné hříšníky platí.
"Jsou to zpravidla lidé, kteří si nemohou dovolit koupit hned nové auto. Nebo mladí řidiči, u kterých je zase auto kolikrát to nejcennější, co mají, a zasáhne je to nejcitlivěji," myslí si Čapek. U prvně trestaných prý k odebrání vozu nesahá automaticky, pokud se však problémy opakují, s trestem už neváhá.
Podle Chovance by u závažných případů měli opilí či zdrogovaní řidiči přijít o vůz rovnou. "Soud by měl mít možnost již při tom prvním přestupku auto alespoň na omezenou dobu zabavit. Policie může výslechem zjistit od jeho okolí, jestli to je toxikoman, nebo jde o ojedinělý případ," myslí si Chovanec.
Zabavená auta propadnou státu, na rozdíl od jiných věcí se však nedraží, ale získají je bezpečnostní složky. Dobré vozy se využívají například na sledovačky, ty horší na cvičení. "Hasiči si na nich trénují vyprošťování lidí z vozidla, zásahové jednotky zase situace, kdy je člověk zamčený ve voze a je potřeba ho dostat ven,“ popsal Čapek.