Bohumil Kartous - prorektor Vysoké školy ekonomie a managementu, spisovatel, odborník na vzdělávání
Studovat má smysl. Když se podíváme na nárůst let strávených ve vzdělávacím systému od konce 19. století dodnes, vidíme nahoru směřující křivku s významným zlomem v posledních třech desetiletích. Za poslední dekády došlo k výraznému nárůstu počtu lidí, kteří studují a absolvují vysokou školu. Přitom je zjevné, že nárůst počtu let strávených vzděláváním souvisí s mírou ekonomické, sociální a politické vyspělosti země. Nejvíce času ve vzdělávání tráví lidé v zemích, které jsou evolučně bohaté, to znamená, bohatství se tam vyvinulo, nejde o zázraky typu velkých nalezišť ropy.
Zároveň jsou to také země s nejvyspělejší demokracií. Česko v tomto směru stále pokulhává a stále je zde silně zakořeněno, že po základce si člověk má vybrat povolání, naučit se řemeslo na odborné střední škole nebo učňáku a pak jít vydělávat. Máme v tomto směru zpoždění, a pokud chceme držet krok ekonomicky a pokud chceme zachovat demokracii, měli bychom podporovat mladé lidi, aby VŠ minimálně zvažovali, lépe zkusili, ještě lépe studovali a nejlépe dostudovali.
Život člověka bez vysoké školy určitě nekončí v zatracení, ale musí být hodně nadaný a zároveň odhodlaný, aby se prosadil i bez vysokoškolského vzdělání. Statistiky úspěšnosti i spokojenosti lidí s vysokou školou a bez ní hovoří naprosto jasně ve prospěch první skupiny. Vedle toho je ale důležité si uvědomit, co chci studovat a proč. Zda chci jít cestou vědy a výzkumu, nebo cestou profese v určitém oboru. Vědecko-výzkumná studia pokrývají v Česku vesměs veřejné školy, profesní studium je zastoupeno jak na nich, tak na soukromých školách. Charakter studia by se měl dobře odrážet v tom, kdo na školách učí, v možnosti skloubit studium s prací a zejména v tom, jakou přidanou hodnotu mi studium dá.
Na Vysoké škole ekonomie a managementu učí lidé z byznysu a dalších oblastí, ve kterých škola profesní vzdělávání poskytuje. Sto procent studentů pracuje nebo podniká, takže se snažíme vyjít jim vstříc, aby mohli nejen práci, ale případně rodinu a další zájmy se studiem balancovat. Nyní jsme jako jedna z prvních škol v Česku nahradili bakalářské písemné práce a ústní zkoušení u státnic bakalářským projektem a jeho obhajobou.