Osobní vlak vjel do cesty rychlíku, ten naštěstí zastavil. Je to už třetí případ v jednom týdnu

Martin Biben Martin Biben
16. 6. 2017 11:55
Třetí případ hrozící kolize dvou vlaků během jediného týdne nyní šetří Drážní inspekce. Poslední je z pátečního rána, kdy v Mostech u Jablunkova vyjel osobní vlak mířící do Ostravy-Svinova na červenou a postavil se do cesty rychlíku jedoucímu ze Zvolena do Ostravy. Zabezpečovací zařízení naštěstí rychlík včas zastavilo. Podobné případy se staly v pondělí mezi Úvaly a Českým Brodem, kde vjel osobní vlak do cesty expresu, a v sobotu také u Českého Brodu, kdy proti sobě vyjely osobní a montážní vlak, které nakonec zastavily necelých 50 metrů od sebe.
(Ilustrační foto)
(Ilustrační foto) | Foto: Ondřej Besperát

Mosty u Jablunkova - Pět minut po osmé ráno přehlédl strojvedoucí osobního vlaku vyjíždějícího z Mostů u Jablunkova do Ostravy-Svinova červenou a vyrazil. V té chvíli se však ke stanici blížil rychlík ze Zvolena.

"Osobní vlak se dostal do dopravní cesty rychlíku. Tím, jak projel návěstidlo a rozřízl výhybku, se spustilo zabezpečovací zařízení, které rychlík R 346 zastavilo," uvedl tiskový mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Expres naštěstí zastavil ještě před nádražím, vjetí osobního vlaku na jeho kolej tak cestující neohrozilo. Škoda, 400 tisíc korun, vznikla pouze na zničené výhybce.   

Mohlo by se to zdát jako ojedinělá, banální chyba téměř bez následků. Ve skutečnosti jsou však jízdy vlaků na červenou v Česku po zmizení výpravčích z perónů stále závažnějším problémem. Jen od minulé soboty, kdy dva protijedoucí vlaky u Českého Brodu zastavily jen 50 metrů od sebe, je to už třetí případ.

Další se stal mezi Brodem a Úvaly toto pondělí. Osobní vlak tady vjel na kolej proti rychlíku, podařilo se ho také zastavit. Vlaky nakonec zastavily jen zhruba 200 metrů od sebe. Obě události vyšetřuje Drážní inspekce, stejně tak policie jako obecné ohrožení z nedbalosti.

Podobných případů se vloni stalo celkem 118. "Ve 34 případech to byl posun souprav a 84krát jel na červenou vlak. V porovnání s rokem 2015 je celkový nárůst počtu projetých návěstidel skoro třetinový," uvedl Drápal.

Dva zranění a desítky milionů

Zraněni při tom byli v roce 2016 dva lidé a škody inspektoři doposud vyčíslili zhruba na desítky milionů korun, protože všechny nehody ještě nestihli došetřit. V roce 2015 bylo jízd na červenou celkem 91, jeden člověk zemřel, a škody se dokonce vyšplhaly na rekordních 131 milionů.

Zásadní příčiny vidí inspektoři tři. Přetěžování strojvůdců, kteří kvůli únavě a stereotypu občas návěstidlo přehlédnou, absence výpravčích a nedostatečné technické zabezpečení českých železnic. První příčinu by mohly částečně odstranit lepší pracovní podmínky řidičů lokomotiv a větší dozor nad nimi.

České dráhy nyní odmítly záležitost komentovat. "Věc šetří Drážní inspekce, s vyjádřením vyčkáme," uvedl tiskový mluvčí ČD Radek Joklík.

Tisková mluvčí SŽDC Kateřina Šubová zdůraznila, že rychlík stačil včas zastavit. "Spadla mu návěst a souprava bezpečně zastavila ještě před nádražím. Vlaky tedy nejely proti sobě, měly stejný směr jízdy. V nejhorším případě se tedy mohlo stát, že by rychlík osobní vlak dojel, nebo hrozil jejich střet na křížení kolejí," řekla mluvčí. 

Před třemi měsíci, v době, kdy Aktuálně.cz na trend přibývajících vyjetí na červenou, upozornilo, Šubová popřela, že by snížení počtu výpravčích mělo na negativní trend nějaký vliv. Zajištění bezpečnosti je podle ní v Česku na vysoké úrovni. Poukázala také na to, že z celkového počtu projetí návěstidel je vlaků, které vyjedou na červenou ze stanice, jen devatenáct.

Na vině je lidský faktor, strojvůdci jsou přetěžovaní

"V drtivé většině selhal lidský faktor na straně strojvedoucího. Technická závada na hnacím vozidle se vyskytla pouze ve dvou případech. Apelujeme proto na dopravce, aby zvýšili dohled nad svými zaměstnanci a soustředili se na danou problematiku," uvedla Šubová.

Rozhodně podle ní nelze dát do souvislosti postupný přechod na dálková, centrální řízení provozu s nárůstem projetí návěstidel. "Naopak, takové řízení eliminuje případná selhání lidí. Hovořit o tom, že strojvedoucí by neprojel v případě, že ve stanici sedí a řídí dopravu výpravčí, by bylo velmi zavádějící. Většina projetí návěstidla je v místech, kde nikdy výpravčí nestál," dodala tisková mluvčí.

 

Právě se děje

Další zprávy