Brno – Sporem o vzácný gotický obraz Madony z Veveří se bude znovu zabývat odvolací Městský soud v Praze. "Nejvyšší soud (NS) mu případ vrátil, žádá dílčí doplnění," řekla mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1 Alena Novotná. Obvodní soud případ řešil jako první instance. Obraz vysoudila církev od Národní galerie.
Momentálně je dílo v Diecézním muzeu v Brně. Nic se na tom nezmění ani po aktuálním rozhodnutí NS, sdělil právník farnosti František Severin. Zdůraznil ale to, že obsah verdiktu nezná, nebyl mu dosud doručen, stejně jako mluvčí brněnského biskupství Martina Jandlová.
Na rozhodnutí NS upozornila Česká televize. Jeho obsah není zatím oficiálně známý, teprve v pátek Nejvyšší soud rozhodnutí vyexpedoval do Prahy. Jeho mluvčí Petr Tomíček verdikt komentovat nechce, dokud není jisté jeho doručení účastníkům řízení. Doručování je úkolem soudu prvního stupně.
Mluvčí Biskupství brněnského Martina Jandlová řekla, že výsledek dosud nezná. Podle Novotné se má odvolací soud více zabývat například problematikou funkčního spojení obrazu s objektem, tedy kaplí u hradu Veveří.
Obraz byl desítky let součástí expozice Národní galerie v Praze, avšak v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Obvodní soud pro Prahu 1 i Městský soud v Praze rozhodly ve prospěch farnosti. Nyní zůstává v platnosti prvostupňové rozhodnutí.
Církev se rozhodla vystavit obraz v Diecézním muzeu v Brně, v polovině března se tak stal ozdobou expozice Vita Christi. Dovolání galerie čekalo u NS na rozhodnutí od konce letošního února.
Malba je datována před rokem 1350 a připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 byla v kostelíku u hradu Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. Později se obraz ocitl v držení státu a v roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.
Městský soud v Praze konstatoval, že stát deklaroval jednoznačně svůj vlastnický nárok na obraz až přípisem v roce 1958. Proto na dílo dopadá zákon o církevních restitucích. Podle výkladu galerie se ovšem obraz ocitl ve vlastnictví státu dříve, a tedy už na něj církev nárok neměla.