Krnov - Den před volbou moravskoslezského hejtmana, krátce před osmou ráno. V hotelu Cvilín na okraji Krnova snídají za intenzivního tlumeného hovoru dva muži.
Krajský lídr sociálních demokratů Jaroslav Palas, jenž teprve míří do hejtmanského křesla, sedí u stolu s Daliborem Tesařem, jednatelem stavební firmy Bögl a Krýsl, Silnice Morava, která má s Moravskoslezským krajem rozehránu partii o velké peníze.
Krajský úřad už nějaký čas rozhoduje o klíčovém projektu pro Tesařovu firmu - otevření kamenolomu nedaleko Opavy, ve kterém by se ročně mělo vytěžit na 500 tisíc tun kamene.
Oba muži na dotaz Aktuálně.cz popírají, že by se domlouvali na postupu, jak projekt protlačit. O čem ale ve Cvilíně jednali, to také odmítají říci.
Miliarda v Kamenné hoře
O vytěžení Kamenné hory nedaleko Jakartovic na Opavsku usiluje firma Bögl a Krýsl, Silnice Morava několik let. Kámen je pro společnost, která staví silnice, klíčovým materiálem.
S lomem u Jakartovic jsou ale problémy. Letos v říjnu se obyvatelé městečka postavili v referendu proti těžbě. "Občané jasně řekli, že tu kamenolom nechtějí," říká starosta obce Miloslav Brodňan (nezávislý). "A to i přesto, že nám firma v roce 2005 nabízela do rozpočtu dar 2 miliony."
Silnice Morava se lomu vzdát nechtějí. "Jeho příprava nás stála velké peníze," říká jednatel Tesař. "A v nevytěženém prostoru leží více než miliarda korun..."
Kraj, jehož šéfem teď je Jaroslav Palas, má v rukou rozhodnutí. Krajský úřad posuzuje vliv stavby na životní prostředí a své závěrečné stanovisko ještě nezveřejnil.
Lobbing je třeba
Podle informací Aktuálně.cz je však verdikt úředníků hotov - hovoří v neprospěch projektu. A jednatel Tesař tuto informaci potvrzuje.
"Vím, že nám dali negativní stanovisko," říká. "To je významný problém. Budeme se bránit všemi možnými prostředky. Pokud neuspějeme ani při odvolání, budeme žádat náhradu újmy, která nám nevytěžením vznikne."
Podle úředníků může osud projektu ovlivnit právě nové vedení kraje.
Pokud nezasáhne v této fázi, kdy stanovisko ještě nebylo oficiálně vydáno, bude projednávat ještě případné odvolání, které, jak nazančuje jednatel Tesař, Silnice Morava využijí.
Budování cest
Také hejtman Jaroslav Palas si jako jednu z priorit stanovil výstavbu silnic.
"Bude-li se chtít tento kraj z pohledu dopravní infrastruktury rozvíjet, bude potřebovat stavební kámen," říká Palas Aktuálně.cz v den svého zvolení hejtmanem. "Jestliže se prokáže, že by tady pro budování cest chyběl tento stavební materiál, pak samozřejmě postoj k tomuto problému zvážíme."
Poté, co byl konfrontován s tím, že Aktuálně.cz ví o inkriminované schůzce s jednatelem Silnic Morava, otevřenost zmizela. Jaroslav Palas náhle popírá, že by o chystaném záměru věděl.
"Já o tom projektu nic nevím," uvedl Palas, jehož rodinný pozemek shodou okolností sousedí s areálem firmy Bögl a Krýsl, Silnice Morava.
Později během rozhovoru řekl, že "krajský úřad už o projektu kamenolomu rozhodl."
Tato informace však nebyla oficiálně vydána, takže novopečený hejtman byl evidentně o projektu soukromé firmy dostatečně zpraven.
Kamarád? Ne, známý.
Když popisuje schůzku s jednatelem Tesařem, Jaroslav Palas kličkuje.
Například: proč se sešli?
"Pan Tesař je také Krnovák, pokud vím. Je to kamarád. Tedy ne kamarád, spíše známý. Pili jsme spolu kafe, nic mimořádného," říká Palas, očividně zaskočený. "Seděl jsem s ním na kafi a snídani asi dvakrát, třikrát. Znám ho jako malého kluka a podnikatele. Byla to běžná schůzka."
Palas nepovažuje setkání teprve nastupujícího hejtmana a šéfa stavební firmy, o jejímž projektu kraj rozhoduje, za nic kontroverzního. "Ten den jsem ještě hejtmanem nebyl," říká. "A o kamenolomu jsme se nebavili."
Fakta:
Kauza Studénka
- Firma Bögl a Krýsl je známá nejen z kauzy kamenolom, ale také kvůli neštěstí ve Studénce, kde se uvolnil most procházející rekonstrukcí, spadl na koleje a do trosek narazil projíždějící rychlík.
- Policie zatím obvinila za nehodu pouze dvě osoby. Jde o stavební inženýry z firmy Bögl a Krýsl, která pro hlavního dodavatele zajišťovala zasouvání a vysouvání mostu.
- Jsou obviněni z obecného ohrožení. Podle policie věděli o vážných závadách na stavbě, které vedly ke zřícení mostu, avšak nechali si to pro sebe. Vyšetřování pokračuje a policie nevylučuje, že obviní také další podezřelé. (více čtěte zde)
A jaký byl důvod schůzky podle jednatele Tesaře?
"To je věc, na kterou odpovídat nemusím," řekl. "Ale neočekávám od pana Palase, že by do rozhodnutí o našem projektu zasáhl."
Budeme ho sledovat
Zatímco Palas s Tesařem nevidí nic divného na schůzce budoucího hejtmana s podnikatelem, jemuž může hejtmanova přízeň přinést velké zisky, starostu Jakartovic, kde má lom vzniknout, tato informace šokuje.
"Opravdu se sešli? Tak to mě tedy děsí," reaguje Miloslav Brodňan. "Už vidím, jak to bagatelizuje tím, že to je jen kamarád, a že se o lomu vůbec nebavili..."
V Jakartovicích byla sice ČSSD při krajských volbách druhá za komunisty, Palas však získal mezi kandidáty socialistů nejvíce preferenčních hlasů.
"Radši nebudu přemýšlet, na čí stranu se Palas postaví," říká starosta. "Počkám, co se teď bude dít. Pokud by šel na ruku Silnici Morava, pak se obrátím se stížností na vládu."
ODS to pohlídá
Schůzka s podnikatelem, o jehož projektu kraj rozhoduje, se nelíbí ani nové krajské opozici ODS.
U muže, jenž byl na postu ministra zemědělství spojen s řadou kontroverzních kauz, chce být ODS obezřetná.
"Teoreticky může mít nové vedení kraje v čele s panem Palasem na rozhodování o tomto projektu vliv," říká Zbyněk Stanjura, předseda regionální rady ODS. "Budeme ho sledovat a hlídat, jaké firmy získávají zakázky."