Most ve Studénce postaví firma, které spadl na koleje

Lenka Smyčková
22. 10. 2008 13:07
Krajská rada schválila, že most postaví ODS
Stavební firma ODS postaví most, který se jí v srpnu zřítil ve Studénce před projíždějící vlak
Stavební firma ODS postaví most, který se jí v srpnu zřítil ve Studénce před projíždějící vlak | Foto: Ondřej Netočný

Ostrava - Silniční most přes železniční koridor ve Studénce, do kterého v srpnu narazil mezinárodní rychlík, dostaví opět firma ODS - Dopravní stavby Ostrava.

Po dvou a půl měsících od tragického neštěstí, při kterém přišlo o život osm cestujících, o tom rozhodli radní Moravskoslezského kraje.

"Rada schválila dohodu o společném postupu s firmou ODS-Dopravní stavby Ostrava při výstavbě mostu ve Studénce. Most by měl být dostavěn nejpozději do konce července 2009," řekl Aktuálně.cz náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša.

Po rychlém řešení situace volali především lidé ze Studénky. Silnice ve Studénce a jejím okolí jsou totiž přecpané auty na objízdné trase. Původně měla být stavba mostu hotová už 26. září.

Vážná je situace i na železničním přejezdu, kudy proudí tisíce aut, jež by jinak jela po mostě.

Cena zůstává stejná. 26 milionů

Kraj nepočítá s tím, že by společnosti ODS zaplatil více, než původně přislíbil. Firma dostane jen původních 26 milionů korun; je tedy na ní, jak se se ztrátou způsobenou srpnovým zřícením mostu vyrovná.

Navíc jí stále běží sankce z důvodu prodlení - každý den 65 tisíc korun. Škodu na majetku kraje (mostní konstrukci) ale ODS platit nemusí. Rada se shodla, že stačí, když společnost uvede místo do stavu před havárií.

Kraj i ODS se také zavázali aktivně pomáhat Studénce s řešením potíží, které jí vznikly.

Rada zvažovala i variantu zadat zakázku znovu. Podle propočtů by to ale bylo o třicet milionů korun dražší a trvalo by to o čtyři měsíce déle.

Vyšetřování pokračuje

Neštěstí se přihodilo 8. srpna o půl jedenácté dopoledne. Mezinárodní vlak EuroCity narazil do právě zřícené mostní konstrukce.

Celkem mezinárodním rychlíkem cestovalo 300 až 400 lidí; šest zahynulo na místě, další dva později na následky zranění.

Foto: Petr Sznapka

Vlak jel rychlostí zhruba 135 kilometrů v hodině. Strojvedoucí reagoval ve zlomku vteřiny. Použil rychlobrzdu a snížil rychlost vlaku ze 135 na 122 km v hodině.

Policie zatím obvinila za nehodu ve Studénce dva stavební inženýry z firmy Bögl a Krýsl, která pro hlavního dodavatele zajišťovala zasouvání a vysouvání mostu.

Jsou obviněni z obecného ohrožení. Podle policie věděli o vážných závadách na stavbě, které vedly ke zřícení mostu, avšak nechali si to pro sebe. Vyšetřování pokračuje a policie nevylučuje, že obviní také další podezřelé.

 

Právě se děje

Další zprávy