Babiš lhal, reagují novináři Mafry na nahrávku. Někteří podali výpověď, další ji zvažují

Martin Ťopek Martin Ťopek
Aktualizováno 4. 5. 2017 15:10
Zveřejnění nahrávek Andreje Babiše s bývalým redaktorem MF Dnes Markem Přibilem vyvolalo znechucení mezi ostatními zaměstnanci vydavatelství Mafra. Firma, kterou donedávna vlastnil ministr financí a šéf hnutí ANO Babiš, vydává deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny, provozuje i zpravodajské servery iDnes.cz a Lidovky.cz. Druhý den po zveřejnění nahrávek oznámilo záměr podat výpověď hned několik lidí.
Foto: Economia

Praha - Výpověď zvažují někteří novináři ze společnosti Mafra. Reagují tak na zveřejnění nahrávky, na níž se faktický majitel společnosti a místopředseda vlády Andrej Babiš (ANO) domlouvá s redaktorem na publikování kompromitujících článků na ministry Milana Chovance a Miloslava Ludvíka z ČSSD.

"Je otázka, jestli s tím nepočkat na parlamentní volby," říká například Babiš dnes již bývalému redaktorovi Marku Přibilovi. "Vyřiďte Nachtigallovi, že jsem se sešel se Zimolou…," žádal na dalším místě vicepremiér. "Máme tam ostře nabito," sděluje pak Přibil Babišovi. František Nachtigall zastává ve společnosti Mafra funkci ředitele regionálního rozvoje. 

Redaktoři z Mafry jsou obsahem znechuceni a myslí si, že to ohrožuje dobré jméno novin. "Atmosféra v redakci je velmi napjatá. Lidi, kteří vždy dělali svoji práci s čistým svědomím, cítí velké zklamání z kolegy Přibila i z jeho nadřízených, zejména Františka Nachtigalla. Několik kolegů z deníku MF Dnes i webu iDnes.cz podává okamžitou výpověď, další o tom uvažují," uvedla redaktorka zpravodajského iDnes.cz, která nechtěla být jmenována. 

Podání výpovědi oznámil novinář MF Dnes Jan Sůra. "Mohu to potvrdit. Myslím, že to, co je na nahrávkách, tyto noviny poškozuje," řekl Sůra. Přidali se i Michaela Černá nebo redaktoři domácí rubriky Vojtěch Srnka, Adéla Paclíková, Pavel Švec a Zdeňka Trachtová. Další členové redakcí výpověď zvažují. 

Zároveň redaktoři vydali prohlášení, ve kterém se distancují od jednání bývalého kolegy a vyzývají Nachtigalla, aby se zasadil o nápravu. "Apelujeme na něj, na vedení vydavatelství, šéfredakci i majitele Andreje Babiše, aby všemi silami zabránili opakování podobné situace," píší redaktoři v prohlášení.

Zároveň v něm uvádějí, že Babiš opakovaně selhal, pokud uváděl, že se nebude snažit využít svého vlastnictví k ovlivnění obsahu titulů společnosti Mafra. "Z nahrávek vyplývá, že v tomto bodě lhal," stojí v textu, který během první hodiny podepsaly desítky lidí z centrální i regionálních redakcí. 

Okolnosti kolem zveřejněných záznamů lidé komentují na sociálních sítích. Připomínají například Babišův slib z roku 2013, že do dění ve svých novinách nijak nebude zasahovat, protože by byl jinak "mrtvý muž". 

Andrej Babiš na nahrávky zareagoval podáním trestního oznámení. "Považuji za nehorázné, že někdo může odposlouchávat místopředsedu vlády v jeho vlastním objektu," vzkázal prostřednictvím své tiskové mluvčí.   

Vedení redakcí se zatím k obsahu nahrávek nevyjádřilo, pouze okamžitě vyhodilo redaktora Marka Přibila (psali jsme zde). Ředitel pro strategický rozvoj František Nachtigall, o kterém se na nahrávkách několikrát mluví, nebere telefon ani nereaguje na e-mail. 

Oprava: V předchozí verzi článku bylo mylně uvedeno, že redaktoři zvažují hromadnou výpověď. Za chybu se omlouváme.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Kosovo uznává méně než 100 ze 193 států OSN, uznání stáhla Ghana

Uznání Kosova už stáhlo 16 zemí, a nezávislost této bývalé jihosrbské provincie tak nyní podporuje méně než 100 ze 193 členských států OSN. O víkendu přišla do Bělehradu příslušná nóta z Ghany, informovala agentura Tanjug.

Srbsko tím zaznamenalo další úspěch ve svém diplomatickém úsilí přesvědčovat země, které uznaly nezávislost Kosova, aby od tohoto svého rozhodnutí ustoupily. Priština to ostře kritizuje a loni kvůli snaze Srbska o její diplomatické blokování zavedla stoprocentní cla na dovoz srbského zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy