Praha - Rozuměl jste, co vám lékař říkal? Jak se k vám v nemocnici chovali? Dostal jste kvalitní jídlo? Mohl jste rozhodovat o své léčbě?
Ne kvalitu léčby, ale spokojenost pacientů zkoumal obsáhlý průzkum ve fakultních a dalších státem řízených nemocnicích. A výsledky? Nejspokojenější pacienti odcházejí z fakultních nemocnic v Plzni, Ostravě a Hradci Králové. Žádná ze šesti pražských nemocnic se jim nevyrovnala.
Kompletní přehled výsledků průzkumu, který proběhl v roce 2006 s více než třiceti tisíci respondenty, bude zanedlouho dostupný na internetových stránkách ministerstva zdravotnictví. Dílčí výsledky představil řešitel výzkumu ze série Kvalita očima pacientů Tomáš Raiter z agentury STEM/MARK na konferenci ICEQ 2008.
Čtěte více:
Moderní nemocnice? Bezmasé jídlo i modlitba k Mekce
Nechci žít na přístrojích. Odpojte mě. Povolí to vláda?
Například Fakultní nemocnice Plzeň už ale své výsledky zveřejnila, a to dokonce i z dalšího průzkumu za první pololetí roku 2007 (více ZDE).
"My kvalitu sledujeme už od počátku devadesátých let. Výsledky zveřejňujeme nejen pro pacienty, ale i kvůli snaze co nejdříve s chybami něco udělat. Funguje tam i soutěživost mezi jednotlivými odděleními. Nikdo prostě nechce být poslední," říká tisková mluvčí plzeňské nemocnice Renata Jenšíková.
Dimenze kvality péče
Co pacienti hodnotí?
- opoždění péče jako zdroj nespokojenosti nemocných
- zpoždění jsou drahá i v potenciálních nákladech za sníženou spokojenost pacientů a ve vedlejších klinických výsledcích
- pocit anonymity a ztráta identity v nemocnici
- potřeba být léčen s úctou a respektem
- obavy z nemoci a z ovlivnění života léčbou
- potřeba být informován a být zahrnut do lékařského rozhodování o léčbě
- kompetence a schopnosti poskytovatelů péče z pohledu pacienta
- uspořádání klinické péče, pomocných služeb a péči první linie
- poskytnutí informací o klinickém stavu, vývoji a prognóze
- informace, jak se chovat po propuštění ze zdravotnického zařízení
- fyzická péče je jednou z nejzákladnějších služeb, kterou poskytovatelé zdravotnických služeb mohou poskytnout z pohledu pacienta
- pocit strachu z melancholického vybavení nemocnice
- oceňována je čistota, pohodlí a příjemné prostředí
- strach a úzkost může oslabovat stejně jako fyzické účinky
- úzkost z nemoci a strach z možných důsledku a dlouhodobých prognóz
- obavy z účinku nemoci na schopnost postarat se o sebe
- obavy z účinku nemoci na rodinný příjem
- rodinní příslušníci a nejbližší přátelé jako sociální a citová podpora
- obavy z vlivu nemoci na přátele a rodinu
- neznalost, jak sledovat nebezpečné signály, jak užívat léky
Přijetí do nemocnice
Respekt, ohled, úcta
Koordinace a integrace péče
Informace, komunikace a vzdělávání
Tělesné pohodlí
Citová opora a zmírnění strachu a úzkosti
Zapojení rodiny a přátel
Propuštění a pokračování péče
Pacienti jsou ve všech fakultních nemocnicích spokojeni na 79,9 procenta. Nemocnice tak těsně nedosáhly na osmdesátiprocentní hranici, kterou odborníci považují za "dobrý standard".
"Výzkum ukázal, že pacienti jsou obvykle spokojeni v těch nemocnicích, které vykazují dobré hospodaření," komentoval údaje Raiter.
Kritika padá na porodnice a pediatrie
Pacienti nejvíce chválí přístup na odděleních plastické chirurgie nebo na očních odděleních. Naopak nejhůře v hodnocení dopadly gynekologicko-porodnická oddělení, léčebny dlouhodobě nemocných a pediatrie.
Osmdesátiprocentní hranice se nemocnicím daří přesáhnout v zapojení rodiny do léčení, za to je lidé chválí nejvíce. "Na opačném pólu je citová opora pacientů. To je popelka českého zdravotnictví," říká Tomáš Reiter.
Reiter objíždí nemocnice a předává zkušenosti s tím, jak mohou lékaři a sestry zmírnit strach a úzkost pacientů. "Ono někdy stačí vzít je za ruku, dotknout se jich a dát jim najevo, že se jich lékař neštítí," popisuje Raiter.
Požadovanou kvalitu nemocnice lidem nenabízejí v oblasti tělesného pohodlí. Tam patří třeba čistota pokojů a toalet, doba ranního buzení nebo kvalita jídla. To bývá předmět největší kritiky od pacientů.
Středočeské nemocnice nad fakultními "vyhrály"
Stejný průzkum si mezi svými nemocnicemi nechává už dva roky zpracovávat i Středočeský kraj. Pět nemocnic ve středočeských městech letos velké fakultní nemocnice předstihly - dosáhly průměrně spokojenosti 82,2 procent.
"V přístupu k pacientům mají někdy menší nemocnice výhodu před obrovskými špičkovými pracovištěmi. My jsme de facto nemocnice rodinného typu a komunikace s pacienty je proto snazší," říká Roman Mrva, zástupce ředitele benešovské nemocnice, která v hodnocení dopadla nejlépe (85,5 %).