Ve čtvrtek odpoledne pod Národním muzeem, pár metrů od pražské magistrály, kudy denně projedou tisíce aut, vyrostl na pár hodin byt. Nechyběl koberec, stůl, postel, křesla a především velký transparent s nápisem "Trávit život za volantem? Dejte nám pokoj".
Tento "živý billboard" byl v Česku první akcí letošního Evropského týdne mobility, který v pátek vyvrcholí Evropským dnem bez aut.
"Automobilová doprava se stává zejména ve městech jedním z nejzávažnějších problémů životního prostředí - auta produkují skleníkové plyny, prach a hluk," řekl ministr životního prostředí Petr Kalaš.
Letošní celoevropská osvětová kampaň upozorňuje zejména na nebezpečí globálních klimatických změn, na nichž se podílí i rostoucí automobilismus.
Při jízdě vlakem se sníží emise trojnásobně
Evropská komise už před prázdninami zahájila ekologickou kampaň s názvem I ty ovládáš změny klimatu, v níž ukazuje lidem, jak mohou každodenním chováním omezit vypouštění skleníkových plynů. Jednou z možností je i omezit jízdu autem, chodit pěšky, jezdit na kole nebo používat hromadnou dopravu.
"Každý litr paliva spáleného v motoru vozidla představuje průměrně dalších více než 2,5 kilogramu oxidu uhličitého," upozorňuje Evropská komise ve své kampani.
Průměrný Evropan ujede autem ročně 15 tisíc kilometrů. Pokud si pořídí vůz, který spotřebuje místo sedmi litrů jen pět, ušetří za rok tři sta litrů. Tím uspoří nejen 300 až 400 eur, ale zároveň 750 kilogramů oxidu uhličitého.
Brusel doporučuje i nejezdit příliš rychle. "Jízda rychlostí vyšší než 120 kilometrů za hodinu zvyšuje spotřebu paliva o třicet procent ve srovnání s jízdou rychlostí 80 kilometrů," uvádí komise. Vyšší spotřeba znamená i více skleníkových plynů.
Mnohem ekologičtější je jezdit vlakem. "I když vlaky jezdí na elektřinu vyráběnou většinou z fosilních paliv, stále vypouštějí méně skleníkových plynů," upozorňuje Brusel. Člověk, který jede autem, vyprodukuje třikrát více oxidu uhličitého, než kdyby jel vlakem.
Rekordní účast českých měst
Do Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut se letos přihlásilo čtyřiačtyřicet měst ze všech krajů republiky. Je to nejvíce od roku 2002, kdy se česká města začala do této celoevropské akce zapojovat.
Spolu s Evropským dnem bez aut pořádalo v pátek 22. září "svůj" Den bez aut také ekologické sdružení Děti Země, a to už počtrnácté.
Některá města uzavřela aspoň na několik hodin svá centra autům - například Praha nebo Kroměříž. V neděli ve dvě uzavřel přístup vozidlům na Smetanovo nábřeží pražský primátor Pavel Bém.
V některých městech byla jízda v hromadné dopravě zadarmo, například v Berouně, Kroměříži, Vsetíně či v Plzni, která dokonce prodloužila tuto nabídku na tři dny (od 20. do 22. září) pod heslem "Nech své auto doma a svez se s námi zadarmo!"
V mnoha městech se konaly osvětové akce, cyklojízdy, semináře či hry pro děti.
"Budeme se ptát politiků kandidujících v nadcházejících komunálních volbách, jak chtějí oni osobně i jejich strany dlouhodobě a koncepčně řešit problémy dopravy," popsal jednu z aktivit pražského sdružení Auto*Mat jeho člen Martin Mareček.
Organizace Zelený kruh v hlavním městě v neděli organizovala Festival životního prostředí, při němž například nabídne praktické návody, jak žít šetrně k přírodě.
V Uherském Hradišti se bude soutěžit o čtvrtletní předplatné městské dopravy nebo se zájemcům předvede povinné a doporučené vybavení na kolo.