Praha - Pokud v matematice student něco nechápe a nezeptá se, snadno ztrácí nit. Matematika i kvůli své náročnosti nepatří k oblíbeným předmětům, přesto z ní za pět let bude muset maturovat většina středoškoláků.
Aby měli větší šanci zkoušku složit, bude se třída na hodiny matematiky dělit na dvě skupiny, plánuje ministerstvo školství. Mělo by to fungovat podobně, jako se to dnes dělá v hodinách cizích jazyků.
Co je Česká středoškolská unie
Spolek aktivních středoškoláků vznikl už v roce 2013. Proslavil se snahou o zrušení dabingu. To jim sice nevyšlo, ale dostali se do hlubšího povědomí veřejnosti, pořádají debaty o vzdělávání a pravidelně diskutují se zástupci ministerstva školství. Jejich cílem je změnit a inovovat vzdělávání.
"Předmět vyučovaný v menších skupinkách umožňuje učiteli lépe vysvětlit látku, přizpůsobit tempo žákům a pomáhá otevřít prostor pro dotazy. To je vzhledem k blížícím se povinným maturitám z matematiky potřeba," míní Štěpán Kment, předseda České středoškolské unie.
Peníze na dva učitele na třídu
Právě zástupci tohoto sdružení už loni navrhli ministerstvu školství, aby se matematika učila v menších skupinách. A ministryně Kateřina Valachová nyní přislíbila řešení.
V rámci připravované změny financování základních a středních škol budou školy dostávat peníze podle počtu odučených hodin. Ministerstvo školství vládním nařízením zajistí, aby ředitelé škol dostali peníze na dva učitele matematiky na třídu. Otázka je, jestli ředitelé matematikáře navíc seženou. Už dnes jich je mezi učiteli nedostatek.
"Matematika nemá být o memorování, ale o úspěšném nácviku analytického a logického myšlení. Určitě to tedy podporuji a opakuji, že jsme už předložili kroky, které by to měly umožnit," říká ministryně školství Kateřina Valachová. Peníze na výuku v menších skupinách by měly být zajištěny od roku 2018.
Ani Špotáková nemůže trénovat s přeborem
Stejně jako je to nyní u cizích jazyků, ředitelé si sami zvolí, podle jakého klíče skupiny rozdělí. Někde je to náhodná polovina určená například podle příjmení. U výuky jazyků obvyklejší je ale rozdělení podle úrovně na pokročilejší a méně pokročilou skupinu.
"Rozdělit skupinky podle výkonnosti je určitě dobré. Já říkám, že je to jako ve sportu. Přece není možné, aby oštěpařka Barbora Špotáková trénovala se sportovci, kteří hází za Kolín nebo za Pardubice," míní předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát.
Jestli bude prostor na vytvoření skupin podle úrovně znalostí studentů, však závisí také na organizačních věcech. "Vzhledem k tomu, že se třídy často dělí i na jiné předměty, muselo by nám to dobře vyjít při tvorbě rozvrhů," upozorňuje ředitel Obchodní akademie Heroldovy sady a zároveň matematikář Richard Žert. Ten se na výuku v menších skupinách těší. "Pokud pracujete s patnácti lidmi místo třiceti, je výrazně více prostoru pro individuální přístup," připomíná.