Na stavbu úseku dálnice D3 z Tábora do Bošilce hodlá stát využít soukromý kapitál; stát pak následně bude stavbu splácet.
Ministerstvo dopravy si od tohoto projektu, označovaného jako Public Private Partnership (PPP), především slibuje, že ušetří peníze ze státní pokladny.
"Tento způsob výstavby přenáší více rizik na soukromého dodavatele, který tak přebírá vedle odpovědnosti za samotnou výstavbu i odpovědnost za provozování dálnice a za její financování," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
"Zahraniční zkušenosti ukazují, že tímto způsobem lze pořídit infrastrukturu rychleji a - z pohledu celkových nákladů za celou dobu její životnosti - i levněji," dodal Hanzelka.
Po dálnici v roce 2010
Ministerstvo předpokládá, že třicetikilometrová dálnice z Tábora do Bošilce za zhruba patnáct miliard korun bude dokončena v roce 2010.
Projekt PPP je zatím v počátku. Ministerstvo v soutěži vybralo konsorcium firem pod vedením společnosti Mott MacDonald, které zhodnotí ministerský záměr a připraví projekt.
Až poté se vyhlásí výběrové řízení na firmu, která by dálnici postavila a dvacet až pětadvacet let ji provozovala.
Dohled povede jihočeský hejtman
Supervizi nad projektem povede speciální tým složený ze zástupců ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, Jihočeského kraje a Ředitelství silnic a dálnic.
Předsedou speciálního, takzvaného řídícího výboru, se stal hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník.
"Jihočeský kraj je regionem s nejnižším počtem kilometrů dálnic a rychlostních silnic v celé republice," připomněl Zahradník, který si od projektu PPP slibuje, že se dálnice D3 postaví rychleji.
"Vidíme reálnou naději na urychlení výstavby celé dálnice, která propojí náš region jak s centrem republiky, tak i s našimi jižními sousedy," dodal Zahradník.
Dálnice by podle Zahradníka měla pomoci k rozvoji podnikání včetně cestovního ruchu.
Černá můra do Ostravy
Ministerstvo dopravy věří, že plán na stavbu jihočeské "soukromé" dálnice nedopadne stejně jako před lety dálnice D47 do Ostravy.
Vláda Miloše Zemana v roce 2002 rozhodla, že dálnici z Lipníku nad Bečvou do Ostravy postaví za 125 miliard korun konsorcium Housing&Construction. Kabinet vybral společnost bez výběrového řízení.
Vláda Vladimíra Špidly ovšem o dva roky později smlouvu vypověděla a rozhodla se, že dálnici postaví stát, a to za 80 až 85 miliard korun.
Policie se následně zabývala tím, zda zadávání zakázky konsorciu Housing&Construction neprovázely úplatky. Žádný trestný čin vašk vyšetřovatelé nikomu neprokázali, což nakonec potvrdilo i Nejvyšší státní zastupitelství.