Mýto pomohlo. Kamionů nepřibývá

Pavel Baroch, Zuzana Kleknerová
27. 3. 2007 23:00
Praha - Dlouhodobý trend, kdy s každým rokem přibylo kamionů, se letos zastavil. V Rakousku je to naopak - silnice brázdí více nákladních automobilů.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Ředitelství silnic a dálnic porovnalo na žádost Aktuálně.cz intenzitu kamionové dopravy z počátku letošního a loňského roku na nejvytíženější dálnici D1.

Podle měření dokonce kamionová doprava v lednu klesla asi o sedm procent. V únoru a v březnu se zase vrátila na loňskou úroveň.

Dopravní odborníci za uklidněním dopravy vidí jednoznačně zavedení mýtného na českých dálnicích.

Ředitelství podle mluvčí Martiny Vápeníkové předpokládá, že počet těžkých nákladních vozidel na českých silnicích bude během celého roku přibližně stejný jako vloni. Tehdy kamionů v Česku prudce přibylo - o pět až šest procent ve srovnání s předchozím rokem 2005.

Právě ten byl zlomový: po zavedení mýta v Německu a po vstupu země do Evropské unie přibylo nákladních vozidel o asi dvanáct procent, na dálnicích dokonce o více než pětinu.

Mýto pomohlo

Hurá! Mýto zabralo!
Hurá! Mýto zabralo! | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Jedním z lidí, kteří přičítají stagnaci kamionové dopravy mýtnému, je lidovecký exministr dopravy Milan Šimonovský, za jehož vlády v resortu se mýtný systém připravoval.

"Je to dobrá zpráva, mýto skutečně pomohlo," řekl Aktuálně.cz Šimonovský.

S jeho názorem se ztotožňuje David Šimoník, mluvčí společnosti Kapsch, jejíž mýtný systém se na českých dálnicích používá. "Nebýt mýta, kamionů by bylo víc," tvrdí Šimoník. Například proto, že se Evropská unie od ledna rozšířila o Bulharsko a Rumunsko.

Přesun do Rakouska

České mýto zároveň "pomohlo" k tomu, že výrazně přibylo kamionů v Rakousku, kde se mýtné vybírá už několik let. Mnohým dopravcům se už totiž nevyplatí přes Česko jezdit.

Měřeno ujetými kilometry, narostla v Rakousku nákladní automobilová doprava oproti loňskému lednu a únoru o bezmála osmnáct procent, ve Vídni a okolí dokonce o čtyřicet procent.

Na dálničním tahu z Vídně do Pasova projelo o čtvrtinu víc kamionů než za srovnatelné období v roce 2006.

Podle rakouské společnosti Asfinag za to může mírná zima a také právě zavedení mýtného v Česku.

Vídeň chce auta vrátit

Rakušané se s nárůstem nákladní dopravy nehodlají smířit. Hans Niessl, hejtman spolkové země Burgenland už například vyzval Brusel, aby zásadně změnil svou dopravní politiku.

Vídeň plánuje i konkrétní kroky na svém území, které mají pomoci vrátit kamiony zpět do Česka a dalších zemí. V polovině roku chce zvednout mýtné z 22 na 26 centů za kilometr.

Po české, nebo rakouské dálnici?
Po české, nebo rakouské dálnici? | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"V polovině roku se nárůst kvůli zvýšení mýtného v Rakousku zastaví," tvrdí mluvčí společnosti Asfinag Marc Zimmermann. "Dopravci budou jezdit tam, kde je to nejlevnější," dodal.

Záměr zvýšit v Rakousku mýtné ovšem ještě musí posoudit Brusel. Jeho maximální výši v zemích EU totiž reguluje speciální evropská směrnice, s jejímž zněním před časem paradoxně souhlasili i Rakušané.

Čáru přes rozpočet mohou Vídni udělat i Češi: zavedením mýtného na vedlejších silnicích v roce 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy