reklama
 
 

MHD má rušit spoje. Ale do reklamy lije desítky milionů

14. 1. 2010
Po nástupu Martina Dvořáka do čela podniku vzrostly náklady na vylepšení obrazu firmy o více než polovinu

Praha - Dopravní podnik v hlavním městě hospodaří s vysokými ztrátami, po zaměstnancích chce, aby si nechali sáhnout na bonusy a také se omezil jejich počet, a kvůli nižší finanční injekci od magistrátu se vypočítává, kde se budou muset škrtnout spoje. Reklamní výdaje jsou proti tomu štědré a v posledních letech se neomezovaly.

Naopak - po nástupu Martina Dvořáka do čela podniku vzrostly náklady na vylepšení obrazu firmy o více než polovinu.

Ze zjištění Aktuálně.cz navíc vyplývá, že na reklamních a propagačních zakázkách vydělávají navzájem propojené společnosti, některé mají utajeného majitele a za dalšími stojí podnikatelé s vazbami na dopravní podnik či pražský magistrát.

Hovoří čísla

Jaká jsou tedy čísla?

V letech 2004 až 2006 utratil dopravní podnik na propagaci ročně do 40 milionů korun. Za roky 2007 a 2008, které už jsou spojené s novým Dvořákovým vedením, to bylo už přes sto milionů, plus další desítky milionů na reklamu projektu Opencard.

Management firmy tvrdí, že nárůst souvisí se sjednocením marketingové strategie firmy, která nastala až s příchodem Dvořákova vedení. A také s tím, že si podnik vůbec poprvé zaplatil průzkumy, které mají odpovědět, jak lidé firmu vnímají a jak směřovat reklamu.

"Všechny kampaně byly nadprůměrně účinné, jak dokazují výsledky průzkumů, případně dosažené cíle. Efekt odpovídá i vynaloženým nákladům," prohlásil mluvčí podniku Ondřej Pečený.

Janoušek, Voráček a utajení majitelé

Podle dokumentů, které má Aktuálně.cz k dispozici, nechal Dopravní podnik v letech 2007 a 2008 nejvíc vydělat firmy Grand Princ, Tardus, Metronome, JU-TURN Media, Iditara, TeliaCall a Proximity Prague.

První dvě jsou prokazatelně propojené, na což upozorňoval už audit ke spornému projektu Opencard, a jsou s nimi spojováni podnikatelé Roman Janoušek (jinak donedávna též blízký přítel primátora Pavla Béma) a Michal Voráček.

Polovinu společnosti Tardus ovládá Grand Princ. Vlastník této firmy je ale papírově utajen, akcie byly loni převedeny na majitele.

Nejinak je tomu i u společnosti JU-TURN Media, která má opět blízko k firmě Grand Princ. Sídlí na stejné adrese a spojuje je jméno členky dozorčí rady Michaely Kumstové, která sedí v obou společnostech.

Kamarádi z golfu

Firmy TeliaCall a Proximity Prague naopak vlastníky netají. Utajit ale nelze ani jejich přímé napojení na ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka. Ve společnostech figuruje Petr Šec, Dvořákův letitý přítel.

Zkrátka nezůstala ani společnost  Semma se Šecovou manželkou Gabrielou v roli jednatelky. Firma pro dopravní podnik připravila například animované spoty a plakáty, na nichž vyzývá cestující, aby se k sobě chovali ohleduplně a pouštěli starší lidi sednout.

Management podniku nicméně odmítá, že by přátelský vztah ředitele Dvořáka k manželům Šecovým jakkoli ovlivnil reklamní zakázky."Osobní vztah generálního ředitele se Šecovými nesehrál žádnou roli. Všechny společnosti, které získávají od DPP zakázky, prochází legálním procesem výběru na základě poptávkových řízení," stojí ve stanovisku podniku.

autor: Sabina Slonková | 14. 1. 2010

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama