Praha - Pouze pěti maturantům se podařilo zvládnout letošní test vyšší státní maturity z matematiky na plný počet bodů.
Jedním z těchto studentů je Jana Sotáková z brněnského Gymnázia na tř. Kpt. Jaroše.
Kromě toho, že ji lze bez jakýchkoliv debat zařadit mezi opravdovou matematickou elitu, je také mimořádně úspěšnou atletkou, několikanásobnou mistryní ČR v mládežnických kategoriích.
Aktuálně.cz vám přináší její pohled na letošní kritizovaný test z vyšší matematiky.
"Myslím si, že maturant, který ovládá všechna témata středoškolské matematiky, orientuje se v nich, a nejde přitom pouze o pasivní znalosti definic a vzorečků, nemohl mít s tím testem výraznější problémy," říká o testu Sotáková.
Aktuálně.cz: Nejprve bych se zeptal na letošní maturitní test z vyšší matematiky. Do jaké míry sdílíte rozhořčení mnoha studentů o jeho obtížnosti a časové náročnosti, přijdou vám jejich námitky oprávněné?
Rozhořčení svých kolegů maturantů příliš nesdílím. Objektivně musím uznat, že test byl náročnější než ty předchozí, nemyslím si však, že by byl tento test nenapsatelný. Ano, obsahoval netypické úlohy, se kterými se většina maturantů dříve nesetkala, nicméně nikdo však nemůže očekávat, že by se v takovémto testu pouze opakovaly úlohy z dřívějších ročníků.
V životě přece člověk neřeší pouze problémy, se kterými se předtím již setkal. Tímto způsobem by přece nebylo možné přijít s jakoukoliv novou inovativní myšlenkou. Navíc k řešení těchto úloh nebyly potřeba žádné vyšší znalosti, všechno šlo řešit pouze elementárními prostředky.
Myslím si, že maturant, který ovládá všechna témata středoškolské matematiky (a to v testu vůbec nebyly derivace a integrály), kdo se v nich opravdu orientuje, a nejde pouze o "pasivní" znalosti definicí a vzorečků (a to by snad měl každý, kdo chce maturovat ve vyšší úrovni), nemohl mít s tímto testem výraznější problémy.
A.cz: Bylo podle vás zadání v některých případech nejasné?
Ačkoliv některé příklady (např. 8) jsou napadnutelné, jsem toho názoru, že neumožňují jinou interpretaci. Je to trochu nešťastné, ale s tím se setkáte v každém testu.
Rovněž stěžovat si na netypické příklady mi přijde přemrštěné. Řešení všech příkladů opravdu nevyžadovalo jiné než středoškolské znalosti, nebylo potřeba znát žádné matematické triky, stačilo se zkoncentrovat a v každém příkladu využít jednu typickou vlastnost. Některé příklady nevyžadovaly ani tohle.
A.cz: Podepsala jste protest proti podobě testu vyšší státní maturity z matematiky?
Protest proti podobě vyšší matematiky jsem nepodepsala, protože nesouhlasím s většinou argumentů tohoto protestu.
Souhlasím s tím, že ze strany CERMAT šlo o pochybení, když neočekávaně zdvihli obtížnost, a také s tím, že CERMAT naprosto selhal v motivaci maturantů skládat vyšší úroveň. Po letošní aféře se to ještě prohloubilo.
Nesouhlasím ale s tím, že většina lidí tento test napadá, protože netestuje znalosti, ale dovednosti. Já si myslím, že je mnohem důležitější, jak své znalosti umíte použít, protože všechno ostatní se dá najít v tabulkách, které byly povoleny. Nemyslím si, že by existovalo něco jako "nárok" složit jakýkoliv test, pouze schopnosti.
A.cz: Vy sama jste tento test zvládla na plný počet bodů, jak jste na tom byla s časem?
Časově jsem tento test zvládla naprosto v pohodě. V řešení jsem nijak nepospíchala, snažila jsem se pracovat pečlivě, test mi tímto způsobem řešení zabral necelou hodinu a půl.
Jistě, některé příklady jsem zpočátku přeskočila a řešila jsem je až jako poslední, celkově jsem měla spíš štěstí, že mi řazení příkladů sedlo. Nemyslím si však, že by jiné pořadí něco měnilo. Tak či tak bych začala s příklady, u kterých bych si byla jista, že vím, jak je řešit.
Zbylou půlhodinu jsem využila ke kontrole, rýsování a zápisu odpovědí. Myslím si, že pokud se někdo dostal do časového stresu, může si za to především sám.
Vyzkoušejte si loňský maturitní test z matematiky ve vyšší verzi:
Rozhodně nechápu ty, kteří se k některým otázkám vůbec nedostali. Na začátku takového testu je přece prvním instinktem zhruba prolistovat testový sešit, abych měla přehled, jaké úlohy mne zhruba čekají, čím je nejvýhodnější začít a co vypadá - např. při nízkém bodovém ohodnocení a zdlouhavosti - jako nevýhodné řešit.
A.cz: Kam hodláte po maturitě směřovat své další kroky? Plánujete pokračovat v oboru a tematice, ve které jste vykonala stáž v rámci projektu Otevřená věda, a věnovat se teorii čísel?
Chtěla bych studovat na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity, na oboru Obecná matematika. Ráda bych se dále věnovala teorii čísel a studovala co nejdéle.
A.cz: Mohla byste našim čtenářům nějak přiblížit, jak probíhala vaše zmiňovaná stáž?
Dva roky jsem několikrát měsíčně docházela za panem profesorem Radanem Kučerou, se kterým jsme společně četli nějakou matematickou knížku, řešili různá cvičení a podobně. Pan Kučera se mnou byl ohromně trpělivý, a tak jsem se toho hodně naučila. Zabývali jsme se však algebraickou teorií čísel, tedy oblastí matematiky značně vzdálenou středoškolskému učivu.
Vyzkoušejte si loňský maturitní test z matematiky v základní verzi:
A.cz: Kdy jste u sebe poprvé zaznamenala talent a zaujetí pro matematiku? Zajímala vás matematika od počátku, nebo jste se k ní dostala přes jiné obory? Do jaké míry vám pomohlo studium na Gymnázium na tř. Kpt. Jaroše?
Už na základní škole TGM v Blansku jsem se účastnila různých školních soutěží, Pythagoriády, matematické olympiády, ale také zeměpisné olympiády; zajímala jsem se hodně o angličtinu a jazyky obecně.
Matematika rozhodně neměla navrch. I když jsem šla poté na gymnáziu do matematické třídy, k matematice jsem se doopravdy dostala až ve druháku. Velkou zásluhu na tom měl zejména můj učitel matematiky, pan Mgr. Petr Pupík, který celou naši třídu velmi podporoval v různých matematických soutěžích.
A.cz: Kromě matematiky jste zároveň i velmi úspěšnou atletkou - jak to jde dohromady?
Spíše to dohromady nejde. Dříve to byl jednoznačně sport, závodně běhám od deseti let. Je to náročné skloubit, ale měla jsem velké štěstí a teď jsem velmi vděčná právě Gymnáziu na tř. Kpt. Jaroše, že mi umožnilo studovat s individuálním studijním plánem, takže jsem ve škole víceméně neměla problémy a odpadla mi alespoň tahle starost.
Nejtěžší bývá přijít domů po náročném tréninku, kdy člověk opravdu unaví i hlavu, sednout si k matice a počítat.
Vyzkoušejte si letošní maturitní test z češtiny v základní verzi:
Taky v závodní sezoně jde matematika poněkud do ústraní, snažím se spíše soustředit na běhání. Zatím se bráním tomu, dělat atletiku úplně profesionálně, přesto to zatím ještě jde skloubit i s nějakými hezkými výsledky - mimo jiné osmé místo na První dorostenecké olympiádě v Singapuru nebo šestinásobné vítězství na mistrovství ČR v mládežnických kategoriích.
A.cz: Stíháte kromě těchto dvou hlavních činností ještě něco jiného? Nezávidíte někdy spolužákům volný čas, který mají, zatímco vy počítáte nebo trénujete?
Stíhám i jiné věci, i když si občas potom říkám, jestli jsem ten čas neměla věnovat raději matematice.
Ale nezávidím svým spolužákům ani kamarádům, je to sice náročný život, ale jak běhání, tak matematika mě doopravdy baví. Myslím si, že stojí za to některé věci obětovat a věnovat se pořádně tomu, co člověka baví.
A.cz: Kde se vidíte za pět let? Plánujete zůstat u vědy a matematiky, nebo vás láká nějaký jiný obor?
Hodlám zůstat u matematiky. Každý sportovec má sen dostat se někdy na olympiádu, ale nahoru je to ještě pořádný kus dřiny. Přesto pokud to půjde dál, dokážu si představit věnovat se běhání i matematice na vyšší úrovni.
Jenom pak holt nevystuduji magistra za pět let, ale třeba za osm. Určitě však má cenu to zkusit, když toho člověk může dosáhnout jenom tím, že na sobě bude pracovat ještě víc.