Matematik: Dvě hodiny na maturitu jsou zoufale málo

Jakub Novák
9. 5. 2012 17:55
Těžší verze matematiky vyřešit šla, bylo na ni ale velmi málo času, říkají odborníci
Foto: Ludvík Hradilek

Praha -  Některé výtky žáků, kteří v letošním roce absolvovali těžší variantu maturitní zkoušky z matematiky, jsou do určité míry oprávněné, shodují se odborníci.

Týká se to zejména nedostatečného času, který žáci na vyřešení dostali.

Podle docenta Eduarda Fuchse z Ústavu matematiky a statistiky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity jsou dvě hodiny pro vyřešení zadaných otázek zcela nedostatečné.

"Sám jsem příklady počítal cca devadesát minut, a to jsem nestihnul po sobě kontrolovat výsledky, neseděl jsem vystresovaný v učebně a nebyl jsem v časovém presu," řekl pro Aktuálně.cz Fuchs.

"Při následné pozdější kontrole jsem sám po sobě nalezl několik numerických chyb, které bych v době písemky nestihnul nalézt a opravit," dodal ještě předseda Společnosti učitelů matematiky.

Stížnosti maturantů jsou oprávněné, shodují se pedagogové

Samotné příklady byly podle Fuchse víceméně dobře voleny a každý maturant by je měl umět vyřešit. Kritizuje však skladbu textu, která je podle něho zcela nesprávná.

V těchto závěrech se podle svých slov shoduje s kolegy, s nimiž celou věc konzultoval.

Stížnosti maturantů na test z matematiky vyšší obtížnosti jsou tak podle něj zcela oprávněné.

Myslí si to i ředitel brněnského Gymnázia třída Kapitána Jaroše 14 a autor několika středoškolských učebnic matematiky Jiří Herman.

"Bylo na to málo času, nad úlohami bylo potřeba chvíli přemýšlet," říká uznávaný pedagog Herman.

Podívejte se, jak se studenti bouřili proti státním maturitám:

Zároveň přiznává, že stejně jako loni, i letos byly úlohy netradiční - "neškolské" - které se ve sbírkách úloh z matematiky nevyskytují.

Podle Hermana proto stojí za úvahu přemýšlet o možnosti většího rozvolnění bodového hodnocení na známky - i se zachováním původní minimální hranice 33 %.

Kritika studentů, kteří těžší variantu maturitní zkoušky z matematiky absolvovali, míří zejména k nesrovnatelné úrovni obtížnosti loňského a letošního zadání. CERMAT tím podle nich porušil podmínku meziroční srovnatelnosti testů.

Zhodnotit, zda tomu tak skutečně bylo, je nyní na validační komisi, která bude hodnotit jak jednotlivé úlohy, tak test jako takový.

CERMAT: Studenti neoprávněně poškozeni nebudou

Pokud komise dojde ke zjištění, že je míra meziroční srovnatelnosti nízká, budou podle vyjádření CERMAT "použity standardní harmonizační nástroje a výsledky budou přepočítány tak, aby byla meziroční srovnatelnost výsledků zajištěna."

Podívejte se, jak vypadalo zadání maturitního testu z matematiky v minulosti:

Na závěry validační komise také čeká ministerstvo školství. Podle Kateřiny Savičové budou další kroky ministerstva vycházet právě ze závěrů hodnocení, které nyní komise provádí.

V současnosti dochází k opravování maturitních testů a není tak jasné, jak ve skutečnosti studenti uspěli.

Selhání elity, nebo CERMAT?

Podle reakcí pod otevřeným dopisem určeným CERMAT, který podpořilo více jak tisíc lidí, nevěří v dobrý výsledek maturity mnohdy ani studenti, kteří doposud vykazovali velmi dobré výsledky.

"Jsem v nejlepších prvních 5 % studentů z naší školy, ale tuhle maturitu nedal nikdo z nás, loňské maturity jsme měli na 90 % a lépe, ty letošní maturity jsou nehorázně obtížné, CERMAT by měl držet úroveň obtížností a neměnit je, při troše štěstí budu mít za čtyři," píše například Lukáš Korel.

Právě vysoké percentily ve zkouškách organizovaných společností Scio jsou častým argumentem studentů, ukazujících na nesmyslnou obtížnost maturitní písemky.

Málo času, hlavní kámen úrazu?

"Náznak změny v obtížnosti se projevil až na jaře ve zkušebním testu, přičemž k maturitě se student závazně zapisuje již na podzim. Tohle je neslýchaný podraz. Co mě se týče, skládal jsem letos vyšší zkoušku z matematiky. Při loňské obtížnosti bych jinou známku než výbornou považoval za ostudu. Když jsem však otevřel letošní testový sešit, čekalo mě nemilé překvapení," okomentoval maturitní zážitek Tomáš Fordey z gymnázia v Uničově.

"Netvrdím, že úlohy byly neřešitelné, to určitě ne. Nebyl však dostatek času, na tuto obtížnost jsme nebyli připraveni, a když vezmete v úvahu stres při maturitní zkoušce a nebojím se použít slovo zděšení při spatření příkladů, ostatní je už nasnadě," dodává Fordey.

Do jisté míry se tak shoduje s názorem Jiřího Hermana.

Matematika si od loňska polepšila. To se zřejmě změní

Přitom právě maturitní zkouška z matematiky byla jedinou, která zaznamenala nárůst zájemců o těžší verzi - letos ji absolvovalo asi o dvě procenta žáků více než v loňském roce.

I celkově byl zájem o zkoušku z matematiky oproti loňskému roku vyšší; jedinou výjimkou jsou zdravotnické obory.

Mezi důvody tohoto rozhodnutí mohla být například loňská vyšší neúspěšnost žáků v němčině oproti matematice či forma jednokolového testu, který je pro žáka méně zatěžující, a tím pádem lákavější, než je tomu v případě jazykové zkoušky.

 

Právě se děje

Další zprávy