Po mostě Šmejkalka ležícím na 23. kilometru dálnice D1, kousek za sjezdem na Benešov, projedou každý den desetitisíce aut. Leckterý řidič si podle zašlého vzhledu silnice i zábradlí všimne, že oproti ostatním úsekům nedávno modernizovaného klíčového úseku dálnice mezi Mirošovicemi nedaleko Prahy a Kývalkou kousek od Brna působí most nad lesnatým údolím Hrusického potoka trochu zanedbaně.
Skutečný stav důležité stavby ale poodhalí až pohled na konstrukci mostu. Na některých místech se rozpadá beton, jinde se rozšiřují praskliny a na dalších místech trčí zrezavělá ocelová výztuž mostu. Ten už patnáct let spadá do rejstříku staveb ve špatném stavu, od roku 2018 dokonce ve velmi špatném. I proto jej dnes kromě pilířů drží provizorní podpěry.
A zůstává to tak i po rozsáhlé rekonstrukci D1, která mezi lety 2013 a 2021 zásadně komplikovala dopravu na nejvytíženější české dálnici. Podle původních plánů měl být most opravený už v roce 2015, Ředitelství silnic a dálnic jej ale z rekonstrukce vyňalo a řeší jej samostatně. Start opravy se několikrát odsunul, nyní je stanovený na příští rok.
Šmejkalka je jen jedno z mnoha míst modernizovaného úseku dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, která jsou i po osmi letech oprav stále ve špatném stavu, vyčítá Ředitelství silnic a dálnic ve své nové zprávě Nejvyšší kontrolní úřad.
"Kontrola ukázala, že modernizace dálnice D1 není dokončena, na opravených částech zůstávají mosty a nadjezdy ve stavu ohrožujícím bezpečnost dopravy a opravenou vozovku poškozují přetížené kamiony, což zkracuje její životnost," uvedli kontroloři na svých stránkách.
Účelově hledají negativa, brání se Ředitelství silnic a dálnic
Ředitelství silnic a dálnic odmítá, že by byla dálnice pro řidiče nebezpečná. Zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu označilo za účelově negativní. "Už během kontroly jsme opakovaně postřehli, že Nejvyšší kontrolní úřad cíleně hledá jen negativa a detaily, které lze zviditelnit jako chyby," uvedl ve své reakci ředitel Radek Mátl. Podle něj kontroloři opomněli zdůraznit, v jak havarijním stavu dálnice před modernizací byla.
Za vytrženou z kontextu označilo zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu nejen Ředitelství silnic a dálnic, ale také ministerstvo dopravy. Na svých stránkách uvedlo, že její závěry respektuje, stojí si ale za tím, že se modernizace D1 povedla.
"Tohoto faktu jsou si zcela jistě vědomi i desetitisíce řidičů, kteří dálnici denně využívají. Prohlášení o dokončení modernizace se vždy vztahovala ke stavebním pracím na dálničním tělese, nikoli k procesům souvisejícím, jako jsou kolaudace, reklamace nebo průběžná výstavba související a doplňující infrastruktury odpočívek," píše ministerstvo na svém webu.
Ministerstvo nemá o opravách žádný přehled, tvrdí zpráva kontrolorů
Kromě Šmejkalky zůstává podle kontrolorů ve špatném stavu dalších osm mostů a tři nadjezdy. Mezi ně patří například ten u obce Hrusice na 23. kilometru dálnice. Zatékající voda podle zprávy poškodila stavbu tak, že se začal v některých její částech rozpadat beton a výztuž reziví. Podobnými problémy trpí i nadjezd nedaleko městyse Kamenice na 126. kilometru.
"Jejich opravy a rekonstrukce řeší Ředitelství silnic a dálnic samostatnými projekty. Časový a finanční plán realizace těchto projektů však není závazně stanoven. Ministerstvo dopravy skutečný postup oprav mostů a nadjezdů nesleduje a nemá přehled o jejich aktuálním stavu ani o průběhu jejich oprav," uvedli kontroloři.
V dobrém stavu podle nich nejsou ani některá místa, která už opravou prošla. Nejvyšší kontrolní úřad eviduje přes šest stovek různých závad, jako jsou olámané desky nebo výtluky. Některé už se podařilo napravit, další i nadále zhoršují pohodlí řidičů.
"Opakovaný vznik závad svědčí o nekvalitním provedení oprav. Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel," uvedl úřad.