K motoristům se mají dostat informace o sněhu, náledí i haváriích z celé republiky. "Sytém zahrnuje dálnice, silnice prvních, druhých i třetích tříd a dokonce také údaje o horských komunikacích a cestách ve městech," říká koordinátor Jednotného systému dopravních informací Jaroslav Zvára.
Kromě tradičních informačních zdrojů - televize a rádia - se poskytování údajů o dopravní situace rozšiřuje i na internetu či v mobilních telefonech. Ty nabízejí za poplatky mobilní operátoři.
"Asi tisíc dispečerů už poskytuje několikrát denně aktuální zprávy o počasí, o stavu vozovek a o sjízdnosti z celé republiky," říká mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Údaje jsou k dispozici na internetových stránkách www.rsd.cz, www.mrcr.cz, www.portal.gov.cz či na www.jsdi.cz.
Informace jsou za normální situace aktualizovány čtyřikrát denně; pokud se počasí změní anebo se zhorší sjízdnost některé silnice, obnoví se data okamžitě.
Operátoři Národního dopravního centra budou navíc sledovat, jestli silničáři vozovky skutečně udržují ve sjízdném stavu. K dispozici totiž budou mít údaje o množství použité soli nebo o počtu kilometrů, které sypače či radlice ujedou.
"Je to první vlaštovka. A určitě by to řidičům mělo pomoci," soudí mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.
Tabulí na dálnicích bude dvojnásobek
Výrazně víc má být i informačních tabulí na dálnicích. Kromě nejvytíženější dálnice D1 z Prahy do Brna se nové tabule poprvé objeví i na dálnici D8 z Prahy do Ústí nad Labem.
Zatím jsou na brněnské dálnici čtyři tabule, na přelomu roku jich už bude šest - dvě technici umístí v okolí Mirošovic. Na ústecké dálnici se už testují další dvě tabule.
Jen na dálnici D1 se na nich budou objevovat informace o aktuální dopravní situaci, které operátoři získají pomocí třiceti kamer (včetně deseti mobilních, které budou stát u dlouhodobých uzavírek nebo nebezpečných míst).
"Chceme budovat dopravní infrastrukturu, která bude takzvaně inteligentní," tvrdí první náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek.
Na D8 se řidič dozví dobu jízdy
Zcela nový systém teď technici prověřují na ústecké dálnici D8.
Detektory ve vozovce zjišťují, zda přes ně přejíždějí vozidla osobní, nákladní či autobus. Vyhodnocují rychlost dopravy nebo rozestupy aut a podle získaných informací vypočítávají, jak dlouho ještě řidič pojede do cíle. I tyto informace pak visí na tabulích.
V případě mimořádné situace - například nehody - systém automaticky upozorní operátory Národního dopravního informačního centra, kteří tuto událost vyvěsí na tabule.
Po ověření by měl být systém zaveden i na ostatních dálnicích, případně i rychlostních silnicích.
"Inteligentní silnice" vyjdou na miliardy
Ministerstvo dopravy počítá s tím, že v nejbližších letech se informování řidičů o aktuální situaci ještě zdokonalí. Pomoci mají třeba proměnné dopravní značky, které budou na základě dopravní situace třeba omezovat rychlost.
Postupně se rozvíjí informování pomocí systému, který nese zkratku RDS-TMC. Řidič dostává na speciální tabulku přímo do vozidla údaje o dopravní situaci. V případě, že na jeho trase je dopravní zácpa, nabídne motoristovi na mapě jinou cestu.
Od roku 2009 by měla být všechna nově vyrobená auta vybavena speciální komunikační jednotkou, která v případě havárie vozidla automaticky zavolá do telefonního centra tísňového volání k hasičům.
Tento celoevropský systém by měl pomoci k následnému rychlejšímu, přesnějšímu a efektivnějšímu zásahu včetně záchrany lidských životů.
Ministerstvo dopravy odhaduje, že zavení systému "inteligentních silnic" vyjde jen v Česku v následujících letech na více než čtyři miliardy korun. Až sedmdesát procent by ovšem mohla zaplatit Evropská unie z fondů určených na dopravu.