Sporný je více než sedmnáct kilometrů dlouhý úsek rychlostní komunikace R55 mezi Rohatcem a Moravským Pískem, která má odvést dopravu z center obcí a měst kolem její trasy.
Ministerstvo životního prostředí už vydalo souhlas s trasou, ta má ale vést přes evropsky chráněnou ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví a v těsné blízkosti unikátní "moravské Sahary" - přírodní rezervace Váté písky.
Infobox
FAKTA O SILNICI R55
- Trasa silnice R55 Olomouc-Přerov-Hulín-Břeclav je dlouhá 86 kilometrů. Má nahradit přetíženou silnici I/55, která na východě Moravy vede přes centra mnohých měst a vesnic. Dokončený je zatím jen kilometr, další čtyři se stavějí a ostatní úseky se připravují.
- Sporný je nyní úsek více jak 17 kilometrové čtyřproudé silnice mezi Rohatcem a Bzence
- Dvanáct kilometrů má vést přes evropsky chráněnou ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví
- Kdo je pro: Ředitelství silnic a dálnic není proti této variantě, souhlasí i okolní obce
- Kdo je proti: Silnici v ptačí oblasti nechtějí ochránci přírody ani Správa CHKO Bílé Karpaty.
Zničená lokalita
Proti tomu sice neprotestují starostové, ale mnohem hlasitěji Děti Země, Český a Slovenský dopravní klub a Česká společnost ornitologická. Trasa přes ptačí oblast se nelíbí ani Agentuře ochrany přírody a krajiny, Správě CHKO Bílé Karpaty a odboru zvláště chráněných částí přírody ministerstva životního prostředí, ani politikům Strany zelených.
Hlavní námitkou je to, že posudky i závěrečné stanovisko ministerstva vůbec nezohlednily jinou trasu této silnice, která by se chráněným území vyhnula. "Jde o evropsky cennou ptačí lokalitu, kterou je zbytečné zničit, když se nabízí vést R55 východně od stávající silnice I/55," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ekologové se právě proto, že se nehodnotila trasa mimo ptačí oblast, chtějí obrátit se svou stížností na Evropskou komisi. Podle nich došlo k porušení jedné z evropských směrnic.
Nová trasa, která by vedla mimo ptačí oblast, by podle Ředitelství silnic a dálnic jednak oddálila zahájení výstavby silnice a taky by ji prodražila. "Kdyby se stavba silnice oddálila, byla by to pro nás katastrofa," uvedla starostka Petrova Jarmila Růžičková. Varianta silnice přes ptačí oblast počítá s tím, že by po ní auta mohla jezdit do deseti let.
Nepřesvědčil ani unikátní tunel
V ptačí oblasti Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví je evropskou směrnicí chráněno šest druhů, jako je čáp bílý, moták pochop, skřivan lesní, strakapoud jižní a prostřední a lelek lesní. Ten tu má největší tuzemské hnízdiště.
Odpůrce stavby nepřesvědčilo o toleranci trasy R55 přes ptačí oblast ani to, že ministerstvo stanovilo přísné podmínky pro investora a stavebníky silnice a ani to, že projekt počítá s tím, že by dvanáct kilometrů čtyřproudé silnice ukryl unikátní speciální tunel z pletiva, betonu a umělých hmot.
Stavba tunelu by ale stála několik set milionů korun, což by výstavbu silnice dále prodražilo. Navíc by podle odpůrců stavby ptáky stejně úplně neochránil.
Ekologických stížností je v Bruselu víc
Nepůjde o první stížnost z Česka, kterou bude kvůli problémům s ptačí oblastí posuzovat Evropské komise. Ekologové si v Bruselu stěžují také na to, že česká vláda odmítla schválit původní variantu ptačí oblasti Heřmanský stav-Odra-Poolší kvůli záměru kraje na výstavbu strategické průmyslové zóny Dolní Lutyně.
Ministerstvo už sice připravilo novou a zmenšenou ptačí oblast, ani s tím ekologové nesouhlasí.
Ekologové také v historicky první stížnosti v Bruselu napadli výstavbu plavebního kanálu na Labi u Přelouče.
V Bruselu si ale nestěžují jenom ekologové. Komise musí řešit stížnosti z Česka na výběrové řízení související s výběrem mýtného, na neprůhledné určování cen léků nebo na autorské poplatky za televize na hotelových pokojích.