Praha – Podvody při prodejích aut se v novém roce výrazně ztíží. Ministerstvo dopravy totiž od začátku ledna na svém webu zpřístupní databázi, v níž si budou moci lidé, kteří kupují ojeté auto, vyhledat, zda jejich dosavadní majitelé nepřetočili tachometry.
Ministerstvo k tomu použije data, která se zaznamenávají při pravidelných prohlídkách na Stanicích technické kontroly (STK). "K vyhledání bude potřeba VIN vozidla a číslo protokolu technické prohlídky. Obojí je uvedeno v technickém průkaze," uvedl ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný.
Přetáčení tachometrů při prodeji je přitom velkým nešvarem. Výjimečné nejsou ani případy, kdy jsou přetočeny i o statisíce kilometrů.
Jde totiž o velký byznys. "Odhaduje se, že ti, co stáčí tachometry, vydělají jen v Česku ročně na tři miliardy korun. Je to třikrát výnosnější než krádeže aut," říká mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Petr Vomáčka.
Neplatí pro ojetiny z dovozu
Zájemci o koupi ojetého auta ale zatím nebudou moci zjistit skutečný počet ujetých kilometrů u aut, která byla v nedávné době dovezena ze zahraničí, a neprošla tedy v Česku kontrolou na STK. Česko totiž stále plně nevstoupilo do evropského monitorovacího systému Eucaris, který má bránit podvodům s auty.
Podle Pokorného by to ale příliš nepomohlo. Většina států totiž údaje o stavu tachometru při technických kontrolách neeviduje. "V tom jsme v Evropě lídrem," podotkl Pokorný. Nicméně už podle něj vyšla evropská směrnice na jednotné provádění technických prohlídek, která přikazuje evidovat stav tachometru, a členské státy ji mají splnit do roku 2017. A tato evidence má být součástí systému Eucaris.
Největší problémy s přetáčením tachometrů jsou přitom právě u ojetých aut, dovezených z ciziny. Těch na českém trhu skončí každoročně více než sto tisíc – loni například 126 tisíc.
Jako zpoplatněnou komerční službu to sice jako prověrku nabízejí některé soukromé firmy, ale jejich data nejsou spolehlivá. Oficiální údaje totiž nejsou a musí vycházet z dat, která jim poskytnou například autoservisy.
"Když je auto firemní a je ze zahraničí, máte osmdesátiprocentní pravděpodobnost, že mělo stočený tachometr. Tam auta najezdí v průměru mnohem víc kilometrů než v Česku," říká Vomáčka. Právě firmám, které nabízejí zjistit historii vozidla, přitom nová databáze ubere klienty.
Data za devět let
V Česku se data z STK sbírají už zhruba devět let. Ministerstvo ale rozhodlo o zveřejnění až nyní. Jejich zpřístupnění přitom nebylo příliš nákladné a nepřesáhlo sto tisíc korun.
"Informační systém STK je vyvíjen postupně, nejprve zajišťoval základní funkcionality, teprve současná fáze zahrnuje nový koncept zabezpečení systému, který dovoluje bez rizika nabourání systému vytvořit zmíněný portál," vysvětlil Pokorný.
Zájemci o koupi vozu budou moci navíc zjistit nejen poslední stav na tachometru, ale dostanou se i k datům ze starších prohlídek.
Na jaře vznikla navíc na ministerstvu průmyslu a obchodu komise, která chce podvodné stáčení tachometrů postihovat. Ta zvažuje například to, že by kvůli tomu vznikl v trestním zákoníku nový paragraf. To ale všechna ministerstva, která návrh připomínkují, odmítla.
Trestné to je už nyní
"Pokud pozměním stav tachometru za účelem zvýšení ceny, tak je to trestným činem podvodu už dnes, dokonce letos padl precedentní rozsudek," poukázal Pokorný na verdikt Nejvyššího soudu v červenci letošního roku. Ten řešil případ muže, který prodal auto s najetými 340 tisíci kilometry, ale tachometr stočil na půlku – a auto tak prodal o 159 tisíc dráž, než by stálo s přiznáním skutečně ujetých kilometrů.
Další uvažované možnosti jsou například to, že by se přetáčením tachometrů zabýval zákon o ochraně spotřebitele, který by za to nově zavedl sankce či vytvoření speciálního registru včetně toho, aby se stav tachometru při STK nově zapisoval do velkého technického průkazu.