Klaus podal stížnost kvůli rozhovoru, z nějž odešel. Byl nevyvážený a zaujatý, tvrdí

ČTK ČTK
Aktualizováno 4. 6. 2021 15:29
Bývalý prezident Václav Klaus podal stížnost k Radě Českého rozhlasu a Radě pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli středečnímu rozhlasovému rozhovoru, ze kterého předčasně odešel. Důvodem stížností je podle něj "extrémní nevyváženost a zaujatost". Klause rozčílily otázky na jeho roli při vzniku dluhu Sovětského svazu vůči Československu po listopadu 1989, na kterou upozornily HN a Aktuálně.cz.
Václav Klaus odešel z živého vysílání uprostřed rozhovoru
Václav Klaus odešel z živého vysílání uprostřed rozhovoru | Foto: Český rozhlas

Klaus ve středu předčasně odešel z živého rozhovoru v Českém rozhlase, ve kterém odpovídal na dotazy týkající se jeho údajné role v půjčce Sovětskému svazu. Moderátora pořadu obvinil ze lži. Podle rozhlasu byly položené otázky korektní a věcné.

Hospodářské noviny a Aktuálně.cz minulý týden uvedly, že Klausem vedené ministerstvo financí odeslalo na přelomu 80. a 90. let do Sovětského svazu tajně půjčku přibližně 1,3 miliardy amerických dolarů. Klaus to opakované označil za lež.

Ve čtvrtek Klaus poslal stížnosti Radě Českého rozhlasu a Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, jeho institut je zveřejnil na webu. Klaus ve stížnostech píše, že způsobem, jakým byl rozhovor veden, se Český rozhlas zapojil do "dezinformační kampaně", kterou podle něj vedou média z Economie. 

"Totálně nepřipravený moderátor se vůbec nezajímal o skutečnou podstatu věci, kterou jsem v pořadu obsáhle vysvětlil, ale agresivně pouze dokola opakoval lži dezinformátorů z Hospodářských novin," napsal Klaus. Cílem moderátora podle něj bylo posluchačům "vštípit již dříve publikované lži". Pokračování v diskusi podle něj nemělo smysl, a proto z pořadu odešel.

"Mohu potvrdit, že generální ředitel ČRo René Zavoral stížnost obdržel. Stížnost společně s vedením zpravodajství prozkoumáme. Více ji v tuto chvíli nebudeme komentovat," řekl mluvčí rozhlasu Jiří Hošna.

Klaus zároveň poukazuje na rozhovor Českého rozhlasu z 31. května s reportérem Aktuálně.cz Lukášem Valáškem. "Zde se Český rozhlas žádným způsobem nesnažil verifikovat skandální nepravdivá tvrzení Valáška, nekriticky je akceptoval a dále je šíří," uvedl. Podle Klause "aktivním zapojením" rozhlasu do šíření dezinformační kampaně "došlo k závažnému porušení poslání této veřejnoprávní instituce a jejímu nebezpečnému zneužití". Požádal proto obě rady o prověření záležitosti a vyvození "patřičných důsledků".

Rozhlas už dříve pochybení odmítl. "Moderátor pořadu 20 minut Radiožurnálu Vladimír Kroc pokládal otázky věcně a korektně," uvedl ve středu mluvčí Jiří Hošna. Rozhlas je podle něj přesvědčený o tom, že moderátor vedl rozhovor v souladu se zákonem o Českém rozhlase i jeho kodexem.

Článek o tom, že Klausem vedené ministerstvo financí tajně odeslalo na přelomu 80. a 90. let do Sovětského svazu půjčku, uveřejnily Hospodářské noviny a Aktuálně.cz 25. května. Deník se odkazuje na dokumenty z Národního archivu, které vypátral ve spolupráci s týdeníkem Respekt a protikorupční organizací Růžový panter.

Klaus už v den zveřejnění článku označil informace za "neuvěřitelnou snůšku lží". Podle něj šlo o předem připravený útok na jeho osobu, eventuálně s cílem blokovat jeho případný návrat do politiky. Institut o víkendu vyzval nakladatelství Economia, pod které spadají Hospodářské noviny a server Aktuálně.cz, k veřejné omluvě.

Šéfredaktoři Hospodářských novin a Aktuálně.cz v odpovědi Klausova obvinění důrazně odmítli. Redaktoři i editoři článku podle nich bez zlého úmyslu použili některá zjednodušující spojení, která ale neměla vliv na podstatu sdělení, že kolem vzniku i vyrovnání takzvaného ruského dluhu panuje řada nejasností.

HN: „Kauzu Miliarda dolarů pro Sovětský svaz si nepamatuji. A kauza to nebyla,“ tvrdí Václav Klaus | Video: ČTK
 

Právě se děje

před 48 minutami

Bleskové povodně v Afghánistánu mají 150 obětí, tvrdí Tálibán

Bleskové povodně, které ve středu večer místního času postihly afghánskou provincii Núristán, si vyžádaly 150 obětí. Podle agentury AP to ve čtvrtek oznámilo radikální islamistické hnutí Tálibán, které má tuto oblast na severovýchodě země pod kontrolou.

Tiskové agentury dříve s odvoláním na afghánskou vládu uváděly nejméně 40 obětí. Agentura AP ale citovala i mluvčího guvernéra provincie, podle něhož je obětí nejméně 60. I on ale uvedl, že mrtvých bude zřejmě mnohem více.

"Bohužel voda vzala polovinu vesnice, kde stálo více než 100 domů. Více než 100 lidí je mrtvých nebo pohřešovaných," řekl už dříve agentuře Reuters mluvčí Tálibánu Zabiulláh Mudžáhid.

Zdroj: ČTK
Další zprávy