Zuzana Hronová
25. 9. 2020 18:52
Česká školní inspekce ve spolupráci s ministerstvem školství připravila
podrobné srovnání krajů podle úspěchů ve vzdělávání. Hodnotilo se, jak kvalitní a efektivní je vzdělávání v jednotlivých regionech. Jak si vedou žáci v matematice nebo češtině či jak se jim daří u maturit. A nakonec i jak kvalifikovaní jsou samotní učitelé.
Zde je podobná mapa, tentokrát zobrazuje podíl podprůměrných žáků čtvrtých tříd ZŠ ve čtenářské gramotnosti podle mezinárodního šetření PIRLS 2016. V těchto schopnostech jsou čeští žáci a studenti tradičně slabí. Testy totiž prověřují především porozumění textu a na to malí Češi nejsou v hodinách češtiny zatížených jazykovými rozbory jednotlivých vět připraveni. Opět platí, že nejmenší podíl podprůměrných žáků mají modře označené kraje, největší ty červené.
"Velký podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní je zátěží pro daný kraj. Žáci nezvládají základní dovednosti v matematice a čtení. Nízká čtenářská gramotnost má pak za důsledek, že absolventi nejsou schopni vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, málo se orientují v současném dění a nejsou schopni získané informace vyhodnotit a využít v osobním životě," upozorňuje školní inspekce.