Zuzana Hronová
25. 9. 2020 18:52
Česká školní inspekce ve spolupráci s ministerstvem školství připravila
podrobné srovnání krajů podle úspěchů ve vzdělávání. Hodnotilo se, jak kvalitní a efektivní je vzdělávání v jednotlivých regionech. Jak si vedou žáci v matematice nebo češtině či jak se jim daří u maturit. A nakonec i jak kvalifikovaní jsou samotní učitelé.
Graf ukazuje podíl nekvalifikovaných učitelů v regionálním školství napříč kraji pro rok 2019. Jedná se o aktuální data z mimořádného šetření ministerstva školství. Hlavní město Praha dosahuje z hlediska mezikrajského srovnání třetího nejvyššího podílu nekvalifikovaných učitelů (11,63 %), přičemž se pohybuje výrazně nad celorepublikovým průměrem (7,08% podíl). Nejvyšším podílem nekvalifikovaných učitelů se vyznačuje Karlovarský kraj (14,23 %) a nejnižším Zlínský kraj (2,87 %).
Vysoký podíl nekvalifikovaných učitelů zpravidla odpovídá nedostatku pedagogů. A ten se nejvíce projevuje nejen v krajích s nízkým socioekonomickým statusem, kde je obecně nízký počet vysokoškoláků, ale také v oblastech, kde je vzhledem k vysokým nájmům a dalším vysokým nákladům na život obtížné vyjít s učitelským platem - to je třeba případ Prahy či Středočeského kraje.