Praha – V běžných školách se vzdělávají téměř dvě třetiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ukázala studie Nadace Open Society Fund Prague.
Podíl dětí, které využívají takzvané inkluze, je největší v Královéhradeckém kraji (12 procent), nejmenší v Jihočeském (pět procent). Disproporce se projevuje hlavně v integraci žáků s lehčími poruchami učení a chování.
Problémem zůstávají nerovné šance dětí v jednotlivých krajích.
"Nelze zaručit, že dítěti, které dochází do stejného typu školy a má stejné speciální potřeby, se ve všech krajích dostane stejné péče," komentovala výsledky studie Lucie Plešková z nadace. Kraje totiž platí vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami různými způsoby. Financování by měla sjednotit připravovaná novela školského zákona.
Dětí se vzdělávacími potřebami, které studují v běžných školách, přibývá. Zároveň s tím klesá počet základních škol pro žáky se těmito potřebami. Za čtyři roky se snížil o 21.
Studie analyzovala vývoj a politiku inkluzivního vzdělávání ve všech krajích v letech 2012 až 2016. Mezi jednotlivými kraji porovnává proměny počtu a skladby žáků, pedagogů a asistentů pedagoga a financování inkluzivního vzdělávání z regionálního rozpočtu.
Po novele přibude 205 dětí
V mezinárodním kontextu je v Česku počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 100 žáků čtvrtý nejvyšší v Evropě. Třetí nejvyšší je podíl dětí, které se vzdělávají ve speciálních školách.
Od září začíná platit nový zákon, který integraci dětí s různými druhy postižení či zdravotním a sociálním znevýhodněním v běžných třídách usnadní. Dnes mají nárok na podporu jen ve školách speciálních či praktických, od září budou mít nárok na asistenta, speciální pomůcky či konzultace odborníka v jakékoli škole.
Takzvaný proinkluzivní zákon měl řadu odpůrců, ale ukazuje se, že kromě financí nepředstavuje výraznou změnu. Už dnes děti se speciálními vzdělávacími potřebami chodí do 80 procent běžných škol. Z praktických škol bude na běžné školy letos přestupovat 205 dětí z 18 tisíc, které se na těchto školách vzdělávají.