Inkluzi využívají už teď dvě třetiny žáků se speciálními potřebami. V krajích ale nemají rovné šance

ČTK Domácí ČTK, Domácí
23. 8. 2016 13:47
Téměř dvě třetiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se loni vzdělávaly v běžných základních školách, roste i počet středoškoláků. Ukázala to studie Nadace Open Society Fund Prague. Nejvyšší podíl těchto žáků v běžných školách je v Královéhradeckém kraji (12 procent), nejméně v Jihočeském (pět procent). Rozložení žáků se speciálními potřebami v populaci by podle nadace mělo být rovnoměrné – dosud tomu ale bránilo financování.
V základní škole v Chrášťanech inkluzivní vzdělávání dobře funguje.
V základní škole v Chrášťanech inkluzivní vzdělávání dobře funguje. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – V běžných školách se vzdělávají téměř dvě třetiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ukázala studie Nadace Open Society Fund Prague.

Podíl dětí, které využívají takzvané inkluze, je největší v Královéhradeckém kraji (12 procent), nejmenší v Jihočeském (pět procent). Disproporce se projevuje hlavně v integraci žáků s lehčími poruchami učení a chování.

Problémem zůstávají nerovné šance dětí v jednotlivých krajích.

"Nelze zaručit, že dítěti, které dochází do stejného typu školy a má stejné speciální potřeby, se ve všech krajích dostane stejné péče," komentovala výsledky studie Lucie Plešková z nadace. Kraje totiž platí vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami různými způsoby. Financování by měla sjednotit připravovaná novela školského zákona.

Dětí se vzdělávacími potřebami, které studují v běžných školách, přibývá. Zároveň s tím klesá počet základních škol pro žáky se těmito potřebami. Za čtyři roky se snížil o 21.

Studie analyzovala vývoj a politiku inkluzivního vzdělávání ve všech krajích v letech 2012 až 2016. Mezi jednotlivými kraji porovnává proměny počtu a skladby žáků, pedagogů a asistentů pedagoga a financování inkluzivního vzdělávání z regionálního rozpočtu.

Po novele přibude 205 dětí

V mezinárodním kontextu je v Česku počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 100 žáků čtvrtý nejvyšší v Evropě. Třetí nejvyšší je podíl dětí, které se vzdělávají ve speciálních školách.

Od září začíná platit nový zákon, který integraci dětí s různými druhy postižení či zdravotním a sociálním znevýhodněním v běžných třídách usnadní. Dnes mají nárok na podporu jen ve školách speciálních či praktických, od září budou mít nárok na asistenta, speciální pomůcky či konzultace odborníka v jakékoli škole.

Takzvaný proinkluzivní zákon měl řadu odpůrců, ale ukazuje se, že kromě financí nepředstavuje výraznou změnu. Už dnes děti se speciálními vzdělávacími potřebami chodí do 80 procent běžných škol. Z praktických škol bude na běžné školy letos přestupovat 205 dětí z 18 tisíc, které se na těchto školách vzdělávají.

 

Právě se děje

Další zprávy