Praha - Ministerstvo zdravotnictví chce pomoci Ruzyni a dalším letištím k tomu, aby se nemusela tolik ohlížet na to, jak vzlétající a přistávající stroje obtěžují okolní obyvatele zdraví škodlivým hlukem.
Úřad ministra Leoše Hegera z TOP 09 připravil návrh novely vládního nařízení, která zmírňuje platné hygienické limity pro nadměrné decibely v rodinných domech, bytech nebo školách.
Až dosud se prověřovalo, jestli letiště nepřekračuje platné hlukové limity tak, že se měřily decibely v takzvaných chráněných vnitřních prostorách staveb osm hodin ve dne nebo v noci, a to kdykoli v týdnu. Teď se má tento měřící úsek prodloužit na období od května do října.
Podle kritiků to ovšem umožní letištím, aby především v noci legálně překračovaly hygienické limity, protože budou mít dostatek času na to, aby celkovou průměrnou hodnotu za šest měsíců dostaly do normy.
"Průměr dá úplně jiné číslo. Nejvyšší hodnota v noci může být třeba sto decibelů, ale když se do průměru započítají i hodiny, kdy nic nelétá, nakonec z toho bude průměr padesát decibelů," řekl Aktuálně.cz Miroslav Grund, který stojí v čele petiční akce proti nové hlukové vyhlášce.
Demonstrace před ministerstvem
Kritici vyhlášky, která počítá i se zmírněním hygienických limitů pro automobily, svolali na středu odpoledne před ministerstvo zdravotnictví už druhou manifestaci proti změkčování hlukové normy. Hegerův úřad tvrdí, že nové vládní nařízení nebude mít zásadní dopad na hluk uvnitř budov.
"Hygienické limity hluku uvnitř chráněného prostoru staveb (například v obytných objektech) zůstanou nezměněny," uvádí Hegerův úřad v důvodové zprávě k nové vyhlášce, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.
Podle Václava Vika, místostarosty pražského Suchdola, jde ovšem jednoznačně o změnu k horšímu. Tvrdí, že letišti ubude starost o hlukové špičky, kdy decibely překročí povolené limity. Obává se, že nejhorší to může být v noci.
"Je to podle mě nešťastné řešení. Rozhodující by měly být právě maximální hladiny hluku," poznamenal Vik. Jeho Suchdola se přitom letecká doprava může velmi citelně dotknout - pokud se postaví nová ranvej v Ruzyni, jak to plánuje vedení letiště.
Hlučnější mají být i dálnice
Kromě hluku z letadel plánuje ministerstvo zdravotnictví i zmírnění hlukových limitů pro automobily. Tvrdí, že česká hluková norma je příliš přísná, takže na některých místech je kvůli tomu zablokovaná stavba nových autostrád.
Limity mají být podle nově připravené vyhlášky sníženy o pět a ve výjimečných případech až o deset decibelů, což podle Hegerova úřadu ušetří státní pokladně stovky milionů korun.
Proti zmírnění hygienických limitů protestují lidé ze Suchdola nebo Běchovic, kudy má vést Pražský okruh, nebo obyvatelé z okolí Vodochod, kde se plánuje stavba nového mezinárodního letiště.
Ivo Vaněk z Národní hlukové observatoře uvedl, že v Evropské unii má v současnosti 19 členských zemí hlukové limity stejné nebo přísnější, než jsou ty české. Pět zemí má limity mírnější a Kypr s Maltou nemají limity žádné.
"Domnívám se, že by hygienické hlukové limity v České republice neměly být dále zvyšovány, dostali bychom se na třetí místo nejbenevolentnějších zemí k vlivu hluku ze silniční dopravy na lidské zdraví," uvedl Vaněk.