Praha - Studenti České zemědělské univerzity (ČZU) sestavili formuli, v rámci závodů Formula Student s ní budou soutěžit po Evropě.
Oproti loňsku stroj vylepšili, proto by se podle vedoucího projektu Jana Sekeráka letos chtěli umístit do 200. příčky světového žebříčku. Stroj vyšel na 1,2 milionu, peníze i všechnu potřebnou techniku si studenti sehnali sami.
Soutěž má připravovat mladé inženýry pro automobilový průmysl, svou formuli sestavili také třeba technici z Českého vysokého učení technického.
Závodní vůz se účastní série závodů Formula Student v Evropě. První z nich se koná 8. srpna 2013 v Hradci Králové, další pak od 22. srpna 2013 v Maďarsku a následně Rakousku a poslední soutěž letos proběhne od 13. do 16. září 2013 v Itálii.
CULS Prague Formula Racing je studentským projektem na České zemědělské univerzitě v Praze se zázemím na Technické fakultě. Pro závody v roce 2013 tým zkonstruoval zcela nový monopost. V průběhu navrhování byl kladem důraz především na snížení hmotnosti, zajištění vysokého točivého momentu při nízkých a středních otáčkách a na snížení spotřeby paliva.
Oproti loňské koncepci stroji snížili těžiště a odlehčili jej, takže nyní váží kolem 230 kilogramů. "Změnilo se tedy kompletně přepracování zadní nápravy, celé auto se vlastně zkracovalo," popsal Sekerák.
Ekologické palivo a zrychlení na 100 km/h za 3,5 vteřiny
Vůz je osazen čtyřválcovým motorem Honda CB 600 F, který v minulé závodní sezóně vykazoval velmi dobré výsledky. Novinkou je však přepracování motoru na ekologické palivo E85 a přeplňování motoru kompresorem.
"Pomůže nám zvýšit krouticí moment, který je důležitý pro správnou akceleraci vozu. Mezi další výhody patří vyšší výkon a efektivnější využití rozsahu otáček," říká technický šéf týmu Martin Herčík.
Design monopostu navrhli studenti Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, se kterými studenti ČZU v Praze spolupracovali již při stavbě prvního vozu Formula Student. Laminátová karoserie je doplněna karbonovým difuzorem, který slouží také jako podlaha monopostu.
Vůz zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za 3,5 vteřiny, maximální rychlost je 150 kilometrů v hodině. Kromě rychlostních závodů na dráze ale studenti soutěží i v takzvaných statických disciplínách, kdy například musejí před komisí obhájit použité materiály, konstrukci a rozpočet. Peníze sháněli studenti od sponzorů, přispěla i univerzita.
Zatímco loni skončili studenti ČZU v celkovém pořadí na 271. místě, letos chtějí dosáhnout nejméně 200. příčky, ideální by prý bylo umístění do 150. místa.
Cíl: Vychovávat nové vývojáře
Soutěž Formula Student vznikla začátkem 80. let v USA a v roce 1998 se dostala přes Británii i do Evropy. Cílem je vychovávat nové vývojáře, kteří budou posouvat automobilový průmysl kupředu.
Tuto studentskou aktivitu vítá i vedení ČZU. "Cením si toho, že tato studentská formule vznikla z iniciativy studentů, kteří tak získají nejen teoretické vědomosti, ale i řadu praktických dovedností, které jim usnadní vstup na pracovní trh," říká rektor Jiří Balík.