Praha - Ve školách dnes odstartovaly revoluční změny. Místo tradičních osnov se bude vyučování řídit takzvanými rámcovými vzdělávacími programy, které si každá škola může sama sestavit.
Autoři reforem si slibují, že to přinese odklon od biflování a že změny přivedou školy k učení pro orientaci v moderním světě.
Jan Tupý, náměstek ředitele Výzkumného ústavu pedagogického, je jedním z autorů reformy.
Kromě tvorby Rámcového vzdělávacího programu se podílel na vzdělávání samotných učitelů, radil školám, jak vypracovat své vlastní "osnovy" (školní vzdělávací program), a jak rozumět všem novým pojmům a strategiím, které reforma přináší.
Jan Tupý odpovídal on line na otázky čtenářů Aktuálně.cz.
Blog Davida Ratha o školství: Do ulic a na barikády - čtěte ZDE
Blog pedagoga Jana-Michala Mlezivy: Málo povyku pro reformu - čtěte ZDE
Odpovězeno: 03. 09. | 11:58Autor: kkkk
Otázka: Jak zajistíte návaznost učiva pro děti, které se 2x ročně přestěhují?
Jan Tupý: Myslím, že velký rozdíl oproti dnešku v tomto nebude. I dnes školy pracují podle ruzných vzdělávacích programů, které se od sebe liší. Návaznost by měla být především ve výstpech ve výsledcích, ke kterým je možné dojít i na základě různého učiva. Jinak je na škole, aby dala žákům čas a prostor, případné rozdíly v obsahu učiva doplnit - srovnat se s úrovní nové třídy.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:03Autor: Milan Karas
Otázka: Je myšleno na to, že se především starší pedagogové budou snažit směřovat své osnovy k navyklým tématům a jejich obsahu,a rámcové vzdělávací programy by mohly být neúčinné?
Jan Tupý: Problém nebude ani tak v osahových námětech, ty jsou svým spůsoběm stejné či podobné jako v současnasti (některé přibyly - ICT, některá témata pracovního vyučování atd.). Hlavní podstata změn je ve způsobech předávání obsahu učiva, aby se vzdělávání dělo formami aktivizujícími žáky, v prostředí, které je pro žáky a jeho rozvoj příznivé atd. Myslím, že to není ani tak otázka generační, jako otázka chuti, snahy, vztahu k žákům a k jejich zatažení do celého dění výuky.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:07Autor: Jiří
Otázka: Reforem školství už bylo u nás tolik, že se snad ani nedají spočítat. Jak dlouho bude trvat tato, než bude odsouzena jako nevhodná a nahrazena další?
Jan Tupý: Pro tuto reformu by mělo být příznivé, že byla iniciována samotnými učiteli, že byla ve spolupráci s učiteli i připravována a ve své podstatě odpovídá i trendům, které se uplatňují ve vyspělých zemích. Bude záležet na každém, kdo v celém systému vzdělávání působí. Pokud bude prosazovat nové trendy jen někdo a jiní půjdou proti bude reforma trvat o to déle a výsledky budou méně průkazné. Respektive někteří žáci z ní vytěží více než jiní.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:12Autor: ivo
Otázka: Na jaké nové předměty se mohou děti těšit?
Jan Tupý: To nelze takto jednoznačně říci, protože každá škola má možnost obsah uspůsobovat podle svých personálních, materiákních a jiných podmínek. Základ předmětů bude stejný na všech školách - český jazyk, cizí jazyky, matematika atd., ale může docházet k propojování obsahů, k vytváření zcela nových předmětů navazujících na ty zákaldní (například Souhrnné informace o světě _ jako sumarizující předmět pro žáky 9. ročníku, Etická výchova, Práce s digitální technikou). Někde bude víc hodin určených pro práci s počítači, jinde méně atd. Záleží na každé škole, jak volné (disponibilní) hodiny rozdělí a co "navíc" či jiného žákům připraví.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:18Autor: JVávra
Otázka: Mluví se jen o rámcových vzdělávacích programech. To je jediná část reformy, nebo se budou měnit i další věci? Díky Vávra
Jan Tupý: Rámcové vzdělávací programy jsou jakýsi základní předpis, základní kostra vzdělávání. V něm jsou uvedeny základní cíle, výsledky, k nimž by se mělo se žáky dojít, obsah učiva, náměty tzv. průřezových témat, počty hodin věnovaných pro jednotlivé obory (předměty), pokyny pro práce se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a další informace. Na to navazují vlastní školní vzdělávací programy, které si školy podle rámcových připravily. To je začátek - plán, představa státu a jednotlivých škol o tom, co a jak učit. Další částí reformy (a tou důležitější) je průběžné seznamování s potřebami žáků, s novými metodami práce (vzdělávání učitelů) a s jejich uplatněním ve výuce. Nový je i trend vzájemné spolupráce učitelů na školách a mezi školami, tak jak to funguje ve světě, aby se učitelé vzájemně obohacovali, přebírali ty nejlepší zkušenosti a aplikovali je v dalších školách.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:32Autor: ivo2
Otázka: co reforma znamená pro rodiče?
Jan Tupý: Ze strany rodičů by reforma měla znamenat větší zájem o to, co se ve škole děje a proč. Zda jsou postupy školy utvářeny skutečně ve prospěch žáků, zda se vytváří příznivé prostředí a klima. Pro samotné rodiče by pak změny měla znamenat víc možností vstupovat do kontaktu ze školou, ptát se, sledovat dění, případně i výuku, možnost radit se s učiteli, být informován o tom co a proč se žáci učí, jak a proč jsou hodnoceni atd. Dobrou školu by měl charakterizovat jakýsi kvalitativně vyšší vzájemný vztah, který je podporován z obou stran ve prospěch dětí. Rodič by měl věřit, že učitel chce žákům nabídnout to nejlepší, ale měl by o tom chtít být informován a pak škole podle svých možností a podle dohody pomoci.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:36Autor: pochybovač
Otázka: Spolu s dalsimi rodici mam i dost negativni zkusenosti s timto typem vyuky na skole v Londynske ulici v Praze 2 a tim i pochyby - problemy byly uz v samotne vyuce poskytovane ruznymi uciteli v ramci stejneho predmetu i ve chybejicich ucebnic nahrazovanych učebními listy. Je zajistena naprava
Jan Tupý: To je otázka názoru. Znám mnoho rodičů, kterým způsob výuky na této škole vyhovoval a jejich děti se odstaly dál na velmi prestižní školy a vedou si v životě dobře. Možná, že je to i výhoda nového systému, že nebude každá škola stejná a že si rodiče mohou pro své dítě vybrat školu, která mu lépe vyhovuje. Trend pracovních listů, které si školy vytvářejí samy vedle oficiálních učebnic je dnes běžný a logický. V takových materiálech může učitel lépe nasměrovat informoace a hlavně úkoly tak, aby korespondovaly s úrovní žáků, s jejich zájmy a především s metodami, jimiž na škole pracují.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:40Autor: neo
Otázka: Podle mě je to pozitivní krok...takové vnesení jakési konkurence do školství a je to jen dobře. Jak dlouho se neměnily osnovy? od rakouska Uherska?:))
Jan Tupý: Souhlasím, jen bych podotknul, že osnovy samy o sobě změnu nenavodí. Hlavní změny nastávají (musí nastat) v myšlení učitelů a celé veřejnosti, v uvědomění si toho, že už nelze obsáhnout zdaleka ani nejzákladnější informace, že každý jsme jiný a potřebujeme i různé způsoby výuky a že to podstatné je v motivaci pro učení, v celoživotním učení a ve zvládnutí obecně využitelných a přenositelných dovedností.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:42Autor: Monika Svobodová
Otázka: Dobrý den, přizpůsobí se nějak reformě vyučování na pedagogické fakultě? Tam by se nejspíš mělo začít, ne? Děkuji za odpověď
Jan Tupý: Nechci odpovídat za fakulty, mnohé z nich jsou již poměrně daleko v reakci na reformní změny, někde to jde pomaleji. Fakulty samy musí reagovat na objednávku společnosti a měnit organizaci a obsah výuky ve shodě s reformou na stupních, pro které učitele připravují.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:45Autor: Svatopluk
Otázka: Dobrý den, jak bude vzdělávání dětí a ony samy chráněny před sektářskými vlivy nejrůznějších alternativních náboženských a etnických skupin?
Existuje vůbec nějaká koncepce?
Díky, hezký den
Jan Tupý: Podle zákona je na školách, které nemejí statut škol církevních, možno vyučovat některému náboženství jen nepovinně - tedy pro žáky, jejichž rodiče o to mají zájem a žáky do výuky přihlásí. Obsahem některých předmětů a průřezových témat jsou i náměty, které by měly učit žáky na jedné straně rozumět hlavním nosným myšlenkám některých náboženství (jejich kulturní odkaz) a zároveň umět rozpoznávat manipulaci s myšlením lidí.
Odpovězeno: 03. 09. | 12:51Autor: Karel
Otázka: Maji rodice moznost ovlivnit osnovy nebo je to zcela v kompetenci skol?
Doporucujete skolam vuyzivat nektere zahranicni metodiky, nebo je to zcela na jejich tvurcich schopnostech?
Jan Tupý: Rodíče měli mít možnost být v období tvorby školních vzdělávacích programů (alespoň prostřednictvím zástupců v Radě školy) o obsahu vzdělávání a o koncepci programu informováni. Věc obsahu je na jedné straně především věc učitelů, jako odborníků ve vzdělávání, na druhé straně jsou školní vzdělávací programy veřejnými dokumenty, a pokud někteří rodiče přijdou s podnětným nápadem, který škola akceptuje, je možné vlastně zasáhnou tímto způsobem i do obsahu vzdělávání.
Učitelům se doporučují jak zahraniční, tak především naše metodické náměty. Pro učitele byl otevřen metodický portál rvp.cz, který nabízí dnes již stovny námětů pro všechny předměty. Jsou pochopitelně i jiné knižní, časopisecké a internetové zdroje.