Evropské dotace nic neohrožuje. Žádné nejsou

Petr Holub
13. 7. 2009 7:30
Česko nemusí dostat od Bruselu 160 miliard korun na dopravní stavby, protože neplní jeho podmínky

Praha - Nejvyšší kontrolní úřad upozornil vládu, že by Česko nemuselo dostat od Bruselu 160 miliard korun na dopravní stavby, protože neplní jeho podmínky.

Stejně jako vždy ministerstva na takové varování reagují ujištěním, že čerpání miliard z evropských dotací na léta 2007-2013 není ohroženo. "Žádný nedostatek ohledně čerpání neexistuje," říká i nyní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Jaká jsou fakta?

S výjimkou pravidelných záloh, které dosahují 14 procent ze slíbených 700 miliard, dosud nepřišla ani koruna. 

Na dálnici do Vídně straší

Dálnice mají potíže s penězi. D47, z níž je fotografie, má zpoždění už několik let.
Dálnice mají potíže s penězi. D47, z níž je fotografie, má zpoždění už několik let. | Foto: Aktuálně.cz

Na potíže s dopravou upozornila koncem června zpráva NKÚ, která kontrolovala přípravu rychlostní silnice R52 z Brna do Vídně.

Silnice měla být placena z evropských peněz, a zpráva proto upozorňuje, že její příprava neodpovídá evropským normám.

Zásadní zjištění se objevuje na konci zprávy: "V případě trvání stávající praxe ze strany ministerstva dopravy může být vážně ohrožena finanční spoluúčast EU i na dalších projektech v operačním programu Doprava."

Evropská komise může dopravní dotace vyplatit pouze tehdy, pokud Česká republika splní podmínky, ke kterým se v operačním programu zavázala. To ovšem úředníci ministerstva neplní.

Požadavky Bruselu

V operačním programu stojí, že se Česko bude při investicích řídit podle usnesení 882, kterým vláda v červenci 2005 popsala svou dopravní politiku.

Její součástí měl být tzv. Generální plán dopravní infrastruktury (GEPARDI), který by analyzoval a popsal nejdůležitější dopravní stavby. Brusel totiž chce investovat pouze do staveb, které přinesou největší ekonomický užitek, nejvíc zlepší dopravní situaci a nejméně uškodí životnímu prostředí.

Paroubkova vláda sice generální plán připravila, nestihla ho však schválit ani podrobit ekologickému hodnocení SEA. Topolánkovy vlády podle zjištění NKÚ plán nedokončily.

"Rozhodnutím ministerstva dopravy byly práce na GEPARDI zastaveny. Ministerstvo místo toho pouze zpracovalo Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008-2013," shrnuje zpráva kontrolorů aktivity ministra Aleše Řebíčka.

Všechny peníze krajům

Řebíčkův dokument nehodnotí, jak jsou stavby důležité, ale navrhuje investovat do každé stavby, která je k tomu technicky připravena. Harmonogram tak zůstává soupisem čtyř set silničních staveb a stovky staveb na železnicích. Víc než polovina z nich vyžaduje náklady v řádech stovek milionů a zhruba čtvrtina má stát přes miliardu korun.

O tom, která silnice či železnice bude postavena, rozhoduje výbor Státního fondu dopravní infrastruktury, složený z poslanců a vysokých ministerských úředníků. Rozdělují dopravní investice podle pravidla, aby se dostalo na každý kraj.

Proto je dnes například rozestavěno třináct dálnic či rychlostních silnic, konkrétně na Cheb, Chomutov, Ústí nad Labem, Hradec Králové, Písek, České Budějovice, Zlín, Ostravu, Český Těšín, obchvat Prahy, spojení Kroměříže s Lipníkem, Hradce Králové s Pardubicemi a Liberce s německou hranicí. Žádná z nich neulehčí provozu na nebezpečné dálnici D1.

"Harmonogram neprošel procesem SEA, protože podle ministerstva životního prostředí není koncepčním dokumentem," upozorňuje zpráva NKÚ. Pokud bruselští úředníci nedostanou hodnocení SEA ani koncepci dopravních staveb, nemohou poslat Čechům slíbených 160 miliard a odeslané zálohy musí žádat zpátky.

Ministerstvo dopravy do Bruselu plán GEPARDI nepošle. "Žádný takový závazek vůči Evropské komisi neexistuje," tvrdí mluvčí Hanzelka.

Nastupuje Füle

Ještě větší riziko při čerpání evropských dotací připomněl v červnu ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška. Bruselské dotace se kontrolují tzv. monitorovacím systémem, Evropské komisi se ale ten český nelíbí, protože ho jeden z Vondruškových předchůdců Petr Lachnit přidělil bez výběrového řízení spřátelené firmě.

"Čerpání evropských dotací tím není ohroženo," ujistil novináře Vondruška. Dokud ovšem Česká republika nenajde řešení, jak monitorovací systém legalizovat, nedostane kromě záloh z Bruselu ani korunu.

Vondruška slíbil, že se s Evropskou komisí na postupu legalizace dohodne ještě během července. Závažnost jednání přiměla vládu k tomu, aby Vondrušku při jednání s komisí podpořil ministr pro evropské záležitosti Štefan Füle.

Novou Füleho misi potvrdila jeho mluvčí Michaela Jelínková: "Útvar pana ministra se zabývá koordinací veškerých evropských politik. Agenda ministerstva pro místní rozvoj je jejich důležitou součástí a naši experti s ním úzce spolupracují."

Jelínková dodává, že ministr Vondruška jednání o monitorovacím systému vedl a vede velice úspěšně.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 23 minutami

AC Milán vyhrál v Parmě navzdory vyloučení Ibrahimovice

Fotbalisté AC Milán zvítězili v italské lize 3:1 na hřišti Parmy, přestože hráli od 60. minuty bez vyloučeného útočníka Zlatana Ibrahimovice. O čtvrté venkovní výhře v řadě rozhodli dvěma brankami v prvním poločase.

Hvězdný Ibrahimovic se v lize podruhé za sebou neprosadil, to ale "Rossoneri" mrzet nemuselo. Švédského kanonýra střelecky zastoupili Ante Rebič a Franck Kessié, Ibrahimovic si alespoň připsal asistenci na úvodní branku. Kessié dal desátý gól v aktuálním ročníku Serie A, což se v této fázi sezony naposledy ze záložníků AC Milán povedlo Brazilci Kaká v sezoně 2008/09.

V 60. minutě dostal Ibrahimovic červenou kartu za nesportovní chování v přerušené hře po diskuzi s rozhodčím. Záhy snížil Riccardo Gagliolo, favorit už ale v oslabení výhru udržel. V nastavení navíc přidal pojistku střídající Rafael Leao.

AC Milán má jistotu, že i po odehrání kompletního programu 30. kola zůstane na druhé příčce. Na městského rivala Inter ztrácí osm bodů, má ale o jeden odehraný zápas více. Parma je předposlední.

Na chvostu tabulky je nadále Crotone, které přišlo v závěru o body na hřišti Spezie. Crotone ještě v 89. minutě vedlo 2:1, po trefách Maggioreho a Erliče ale nakonec prohrálo 2:3.

Italská fotbalová liga - 30. kolo:

Spezia - Crotone 3:2 (63. Verde, 90. Maggiore, 90.+2 Erlič - 40. Djidji, 78. Simy), Parma - AC Milán 1:3 (66. Gagliolo - 8. Rebič, 44. Kessié, 90.+4 Leao), Udine - FC Turín 0:1 (61. Belotti z pen.).

Tabulka:

1. Inter Milán 29 22 5 2 68:27 71
2. AC Milán 30 19 6 5 57:35 63
3. Juventus Turín 29 17 8 4 58:26 59
4. Bergamo 29 17 7 5 68:36 58
5. Neapol 29 18 2 9 63:34 56
6. Lazio Řím 28 16 4 8 45:38 52
7. AS Řím 29 15 6 8 53:44 51
8. Hellas Verona 29 11 8 10 38:34 41
9. Sassuolo 29 10 10 9 48:48 40
10. Sampdoria Janov 29 10 6 13 39:43 36
11. Boloňa 29 9 7 13 39:45 34
12. Udine 30 8 9 13 32:40 33
13. FC Janov 29 7 11 11 31:41 32
14. Spezia 30 8 8 14 40:55 32
15. Fiorentina 29 7 9 13 36:46 30
16. Benevento 29 7 9 13 30:54 30
17. FC Turín 29 5 12 12 42:52 27
18. Cagliari 29 5 7 17 31:50 22
19. Parma 30 3 11 16 29:59 20
20. Crotone 30 4 3 23 37:77 15
Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy