Praha - Po zavedení zvláštní ekologické daně na stará osobní auta před dvěma lety plánuje stát první rozšíření a úpravu tohoto poplatku.
Největší novinkou je, že by měla být zpoplatněna i vozidla splňující emisní normu Euro 3, jejichž majitelé zatím za dovoz nebo první přeregistraci nemusí platit nic. Takových automobilů jezdí nyní v Česku zhruba třetina.
Vyplývá to z nového zákonu o výrobcích s ukončenou životností, který právě připravuje ministerstvo životního prostředí.
Poplatky se mají zvýšit. Nebo i snížit
Podle základního návrhu by majitelé aut s normou Euro 3 měli platit tři tisíce korun. Zvednout by se měl i poplatek za Euro 2 a Euro 1. Ve hře je ovšem i pobočná varianta nižšího zdražení, respektive zlevnění poplatku o 1500 korun.
"Ještě se o tom povede debata," řekl Aktuálně.cz František Pelech z oddělení zpětného odběru ministerstva životního prostředí.
Jak by se mohly zvednout daně za stará auta:
Emisní norma | Současný stav | Základní návrh | Druhá varianta |
---|---|---|---|
Euro 4, Euro 5 | Bez poplatku | Bez poplatku | Bez poplatku |
Euro 3 | Bez poplatku | 3 000 Kč | 1 500 Kč |
Euro 2 | 3 000 Kč | 5 000 Kč | 3 500 Kč |
Euro 1 | 5 000 Kč | 10 000 Kč | 8 500 Kč |
Žádné Euro | 10 000 Kč | 10 000 Kč | 8 500 Kč |
Ekologická daň pomůže i Zelené úsporám
Úřady na poplatku vyberou ročně stovky milionů korun, které jsou příjmem Státního fondu životního prostředí. Peníze slouží k likvidaci autovraků. Nově by část výnosů měla posloužit i na financování programu Zelená úsporám, kterému se nedostávají miliardy na uspokojení všech zájemců o zateplování.
František Pelech z ministerstva životního prostředí uvedl, že rozšíření poplatku je reakcí na vývoj trhu s automobily. Když se daň v roce 2009 zavedla, vztahovala se na vozidla stará osm, devět let - a starší. To by mělo být zachováno i po aktualizaci poplatku, které ministerstvo plánuje od roku 2014.
"Výroba aut s Euro 3 byla ukončena v roce 2006, takže se poplatek bude znovu vztahovat zhruba na osmileté vozidlo," řekl Aktuálně.cz Pelech. Dodal, že i v budoucnosti se bude tento cyklus - rozšiřování poplatku na starší vozy - opakovat.
Čistší ovzduší i větší bezpečnost
Kromě získání prostředků na ekologickou likvidaci autovraků je cílem daně na stará vozidla rovněž tlak na změnu vozového parku.
Podle posledních údajů Sdružení automobilového průmyslu z konce loňského roku je typické české auto staré 13,7 let, přičemž průměr v Evropské unii je o 5,5 roku nižší.
Starší auta vypouštějí více exhalací a jsou i méně bezpečná. Řidič v novém vozidle má při těžké havárii větší šanci, že přežije a obejde se i bez vážných poranění, než motorista v patnáct let starém autě.
"Je to kvůli souboru všech těchto opatření," řekl Aktuálně.cz František Pelech z ministerstva životního prostředí.