Ekologická daň na stará auta vzroste. Anebo se sníží?

Pavel Baroch
19. 5. 2011 20:16
V roce 2014 by měli motoristé platit i za vozidla s normou Euro 3
Moc čoudí? Stát plánuje rozšíření ekologické daně
Moc čoudí? Stát plánuje rozšíření ekologické daně | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Po zavedení zvláštní ekologické daně na stará osobní auta před dvěma lety plánuje stát první rozšíření a úpravu tohoto poplatku.

Největší novinkou je, že by měla být zpoplatněna i vozidla splňující emisní normu Euro 3, jejichž majitelé zatím za dovoz nebo první přeregistraci nemusí platit nic. Takových automobilů jezdí nyní v Česku zhruba třetina.

Vyplývá to z nového zákonu o výrobcích s ukončenou životností, který právě připravuje ministerstvo životního prostředí.

Poplatky se mají zvýšit. Nebo i snížit

Podle základního návrhu by majitelé aut s normou Euro 3 měli platit tři tisíce korun. Zvednout by se měl i poplatek za Euro 2 a Euro 1. Ve hře je ovšem i pobočná varianta nižšího zdražení, respektive zlevnění poplatku o 1500 korun.

"Ještě se o tom povede debata," řekl Aktuálně.cz František Pelech z oddělení zpětného odběru ministerstva životního prostředí.

Jak by se mohly zvednout daně za stará auta:

Emisní norma Současný stav Základní návrh Druhá varianta
Euro 4, Euro 5 Bez poplatku Bez poplatku Bez poplatku
Euro 3 Bez poplatku 3 000 Kč 1 500 Kč
Euro 2 3 000 Kč 5 000 Kč 3 500 Kč
Euro 1 5 000 Kč 10 000 Kč 8 500 Kč
Žádné Euro 10 000 Kč 10 000 Kč 8 500 Kč

Ekologická daň pomůže i Zelené úsporám

Úřady na poplatku vyberou ročně stovky milionů korun, které jsou příjmem Státního fondu životního prostředí. Peníze slouží k likvidaci autovraků. Nově by část výnosů měla posloužit i na financování programu Zelená úsporám, kterému se nedostávají miliardy na uspokojení všech zájemců o zateplování.

František Pelech z ministerstva životního prostředí uvedl, že rozšíření poplatku je reakcí na vývoj trhu s automobily. Když se daň v roce 2009 zavedla, vztahovala se na vozidla stará osm, devět let - a starší. To by mělo být zachováno i po aktualizaci poplatku, které ministerstvo plánuje od roku 2014.

"Výroba aut s Euro 3 byla ukončena v roce 2006, takže se poplatek bude znovu vztahovat zhruba na osmileté vozidlo," řekl Aktuálně.cz Pelech.  Dodal, že i v budoucnosti se bude tento cyklus - rozšiřování poplatku na starší vozy - opakovat.

Foto: Aktuálně.cz

Čistší ovzduší i větší bezpečnost

Kromě získání prostředků na ekologickou likvidaci autovraků je cílem daně na stará vozidla rovněž tlak na změnu vozového parku.

Podle posledních údajů Sdružení automobilového průmyslu z konce loňského roku je typické české auto staré 13,7 let, přičemž průměr v Evropské unii je o 5,5 roku nižší.

Starší auta vypouštějí více exhalací a jsou i méně bezpečná. Řidič v novém vozidle má při těžké havárii větší šanci, že přežije a obejde se i bez vážných poranění, než motorista v patnáct let starém autě.

"Je to kvůli souboru všech těchto opatření," řekl Aktuálně.cz František Pelech z ministerstva životního prostředí.

 

Právě se děje

Další zprávy