Praha - Prakticky každý Čech znal v druhé polovině 90. let pohádkový příběh Václava Fischera o tom, jak emigroval do Německa, kde v roce 1980 založil cestovní kancelář Fischer Reisen a po revoluci s ní začal podnikat i v Česku. Fischer se v roce 1999 stal senátorem s rekordním ziskem 71 procent hlasů již v prvním kole voleb a byl nejpopulárnějším politikem v zemi.
Poté však jeho příběh už tak hvězdný není. V roce 2003 musel cestovní kancelář těsně před bankrotem prodat skupině KKCG Karla Komárka a o dva roky později zkrachoval i sám jako fyzická osoba, když jej poslal do konkurzu jak německý, tak český soud. A přišel i o dvě letadla Boeing 737, jež v roce 1997 koupil. Do konkurzní podstaty je zahrnul konkurzní správce Josef Cupka.
Kvůli těmto letadlům Fischer vede s Českem právní válku. Jménem své firmy AMF chce po státu odškodné ve výši 112 milionů dolarů - tedy v současném kurzu 2,6 miliardy korun - za to, že konkurzní správce nechal letouny "zreznout". Je to přitom jen jeden z několika sporů, z nichž Fischer zatím odchází většinou poražen.
Soud začal Fischerovu žalobu projednávat ve čtvrtek. Ministerstvo spravedlnosti se hájí tím, že žaloba vůči státu vůbec nemá směřovat. Stát prý neodpovídá za postup konkurzního správce. V předešlém sporu, kdy Fischerova AMF neuspěla se žalobou, v níž chtěl po státu 334 milionů za ušlé nájemné, to konstatoval Nejvyšší soud. "Tato judikatura je v rozporu s evropskou legislativou," oponuje Fischerův advokát Josef Černohlávek.
Konkurzní správce Josef Cupka se snažil problém s letadly vyřešit pronájmem či prodejem, ale bránily tomu spory o jejich vlastnictví. O letadla se přihlásily dvě firmy a obě ovládal sám Fischer. Jak již zmíněná AMF, tak Air Charter, která je provozovala a nakonec skončila v konkurzu těsně po samotném Fischerovi.
Václav Fischer (63)
1980 - Zakládá v Hamburku Fischer Reisen.
1990 - Začíná prodávat zájezdy i v Československu.
1997 - Prodává německou cestovku konkurenční Lufthanse, soustřeďuje se na Česko.
1999 - Stává se senátorem, v Praze 1 vyhrává v prvním kole.
2003 - Fischer Reisen má problémy, firmu kupuje KKCG.
2005 - Václav Fischer končí v konkurzu.
2008 - Soud rozhoduje, že konkurz v Česku byl neplatný, protože ještě předtím jej vyhlásil i německý soud.
2009 - Krachuje kancelář TOMI Tour, kterou vlastnil Fischerův životní partner Lubomír Popelář a Fischer zde byl obchodní ředitel. Lidé z oboru tvrdí, že byl ale skutečný vlastník.
2011 - Obnovuje značku Fischer Reisen v Německu a prodává odtud zájezdy i v Česku, ale po pěti letech opět končí.
Jeden z možných pronájmů zhatilo tehdejší prohlášení AMF, že hned, jakmile vzlétnou a dosednou na nějaké letiště, nechá letadla zabavit. A poté, když se podařilo předběžně domluvit shodu všech stran na pronájmu, zablokovala to zase banka, která začala trvat na prodeji. Složité spory skončily nakonec tím, že vrchní soud konkurz na Václava Fischera zrušil. Již předtím jej totiž do konkurzu poslal soud v Německu.
Letadla, jež Fischer před dvaceti lety pořídil za 75 milionů dolarů, nakonec takřka pět let kvůli sporům stála na odstavné ranveji ruzyňského letiště. Nakonec skončila v konkurzní podstatě Air Charter, jehož konkurzní správce je v roce 2010 prodal za pouhé dva miliony dolarů.
"Kdyby se letadla řádně udržovala, měla by mít v roce 2010 hodnotu 22,8 milionu dolarů," uvedl advokát Černohlávek s poukazem na znalecké posudky. Za stav je podle něj zodpovědný stát, protože nedohlížel na konání konkurzního správce, který je nechal zchátrat. Už ale nevysvětlil, jak s klientem došli k částce 112 milionů dolarů, které po českém státu požadují. Soudkyně jednání odročila na polovinu července.
Václav Fischer loni v prosinci vyvolal arbitráž, v níž chce dalších 125 milionů dolarů - opět za neoprávněné zapsání letadel do konkurzní podstaty. "Obě strany a rozhodčí tribunál nyní sestavují časový harmonogram jednotlivých procesních úkonů v řízení," uvedla mluvčí ministerstva financí Kateřina Vaidišová. Proč chce dvojí odškodné za prakticky stejnou věc, Fischer nevysvětlil.