Práce do roku 2025. Jak se budou na Barrandovském mostě dál uzavírat pruhy pro auta

Tomáš Klézl Pavel Švec Štefan Novák Tomáš Klézl, Pavel Švec, Štefan Novák
Aktualizováno 17. 10. 2022 10:21
V polovině října skončila první etapa rekonstrukce pražského Barrandovského mostu. Jde o nejvytíženější komunikaci v republice, po které denně projede přibližně 140 tisíc aut. Další etapa odstartuje příští rok. Stavební práce mají skončit v roce 2025. Jak a kdy se budou jednotlivé části mostu v následujících letech zavírat?

Brutalistická stavba z roku 1983 se po čtyřiceti letech dočkala dlouho odkládaných oprav. I přesto, že se podle plánů robustní most nikdy zcela neuzavře a šest z jeho celkem osmi pruhů bude stále v provozu, práce pochopitelně snižují dopravní kapacity Prahy. Důsledky se projevují zejména na smíchovské straně a na příjezdu do metropole po Strakonické ulici.

Novinkou po zprovoznění je změna v dopravním značení na mostě. Ve směru ze Smíchova do Braníku bude sloužit nově levý jízdní pruh pouze pro vozidla, která most přejedou a budou pokračovat po Jižní spojce, a nepůjde tak z tohoto pruhu odbočit do Modřan.

Nejvyšší povolená rychlost v něm bude 80 kilometrů v hodině, což je o 30 více než ve zbylých pruzích. Cílem je zlepšit dopravu na mostě a zamezit kolonám.

Barrandovský most je jediným mostem pro auta na úseku více než deseti kilometrů řeky Vltavy. Ve směru na sever mohou řidiči využít až Palackého most, na jihu pak Radotínský most na Pražském okruhu a také most Závodu míru na Zbraslavi.

Nicméně právě Radotínský most nelze z pohledu řidičů ve městě brát jako standardní cestu přes Vltavu. Nájezdy Pražského okruhu u Komořan a Písnice jsou převážně kvůli odporu místních lidí a nesouhlasu příslušných radnic zavřené (nebo nedostavěné) a ty v současnosti otevřené jsou od sebe vzdálené jedenáct kilometrů.

Dopravní omezení do roku 2025

První etapa oprav začala v polovině května a dokončena byla v polovině října. Opravy se týkaly dvou nejjižnějších pruhů mostu (čili poloviny směru ze Smíchova), zavřela se ale také rampa vedoucí na most ze Strakonické ulice směrem od Příbrami. Další tříměsíční etapa začne zase za rok. Stejně dlouho budou trvat opravy i v roce 2024, závěrečná část o rok později zabere 82 dní.

Zatímco třetí a čtvrtá etapa budou podle Technické správy komunikací, která má ulice v metropoli na starosti, kritické ve směru z pravého břehu na levý - čili z Braníku na Smíchov -, první dvě etapy zatíží zejména směr z levého břehu na pravý. A to nejen přímo na mostě.

Praha naplánovala několik úprav, kterými chce zabránit ještě větším problémům v dopravě. Řidiči, kteří běžně využívají rampu na Strakonické, mohou na most vjet nově vybudovanou "vratnou rampou" u smíchovského Lihovaru.

Dopravě do Modřan či Libuše by mělo ulevit dočasné otevření již zmiňovaného sjezdu z Pražského okruhu do Libušské ulice. Větší plynulosti dopravy v Modřanech a Braníku by mohlo přispět rozšíření sjezdové rampy z Barrandovského mostu na ulici Modřanská za pomoci provizorní konstrukce.

 

Právě se děje

Další zprávy