Letos třiasedmdesátiletý Radoslav Hanzelka vystřídal v Dopravním podniku Ostrava několik funkcí. Zasedal v představenstvu firmy, byl jejím provozním náměstkem nebo řídil odbor investičního rozvoje. Vedle dnes už bývalého ředitele podniku Františka Kořínka byl hlavní postavou dotačního projektu, jenž skončil u trestního soudu.
Oba muži připravili dotační záměr, na jehož konci měl být nákup deseti trolejbusů, pořízení jedné nízkopodlažní tramvaje a rekonstrukce dvou desítek tramvají na rovněž bezbariérové. Jenže v podstatné části žádosti o dotaci, týkající se tramvají, v celkové výši 234 milionů korun lhali, aby evropské peníze získali.
Letos v květnu Nejvyšší soud odmítl jejich dovolání. Oběma mužům nechal v platnosti totožné tresty - tři roky podmíněně se zkušební lhůtou pěti roků a pokutou 500 tisíc korun za poškození finančních zájmů Evropské unie. Hanzelka zkusil otočit případ ve svůj prospěch u Ústavního soudu. Jak však zjistilo Aktuálně.cz, konstituční tribunál jeho podání minulý měsíc odmítl.
Na projekt měl značný vliv
Hanzelka se snažil Ústavní soud přesvědčit, že do dotačního projektu nezasahoval. Senátu soudce Jana Svatoně však stačilo poukázat na to, jaké důkazy projednaly soudy nižších stupňů. Byly mezi nimi například listiny, které Národní centrála proti organizovanému zločinu zajistila u Hanzelky při domovní prohlídce.
"Z takto zajištěných dokumentů totiž vyplývá, že se stěžovatel opakovaně k celému projektu rekonstrukce tramvají za použití dotace z evropských rozpočtů vyjadřoval a měl na celou rekonstrukci značný vliv," zní jedna z hlavních pasáží nálezu, jenž pro Hanzelku případ definitivně uzavřel.
Konstituční tribunál potvrdil bezchybný postup předchozích instancí. Provinění Hanzelky s Kořínkem spočívalo především v tom, že v žádosti o dotaci zatajili podstatnou skutečnost. Aby peníze z unie získali, o zakázku na renovaci tramvají museli uspořádat otevřenou soutěž. Oba však věděli, že podmínky tendru splní na trhu jen jedna firma.
"Byli srozuměni s tím, že obchodní společnost Pragoimex je jediný možný soutěžitel, přičemž všechny tyto skutečnosti, které měly zásadní vliv na rozhodnutí o poskytnutí dotace, zamlčeli s vědomím, že jejich sdělení by vedlo k odmítnutí žádosti," uvedl Nejvyšší soud. Zakázka na renovaci navíc byla nadhodnocená, ostravské tramvaje byly nejdražší v zemi. Jedna vyšla na 18 milionů.
Žalobce žádal vězení
Aktuálně.cz se nepodařilo získat informaci, že by se stížností ke konstitučnímu tribunálu bránil také bývalý ředitel Kořínek. Nicméně v jeho případě díky rozhodnutí Nejvyššího soudu platí odsuzující rozsudek. Nikdo z potrestaných mužů už dnes v ostravském dopravním podniku nepůsobí, jsou v penzi.
Státní zástupce Rostislav Bajger pro Hanzelku a Kořínka původně navrhoval tresty pět a šest let vězení. Krajský soud v Ostravě však přihlédl k tomu, že se sami neobohatili, od jejich trestné činnosti uplynula příliš dlouhá doba a oba jsou ve špatné kondici. Delikty spáchali v roce 2009, státní zástupce je obžaloval v prosinci 2019.
"Přihlédli jsme také k vysokému věku obou obžalovaných a jejich zdravotnímu stavu. Oba jsou nemocní, pan Kořínek se z tohoto důvodu omluvil z jednání," uvedl v dubnu 2022 ostravský soudce Miroslav Mucha, který v kauze vynesl první rozsudek. Jím uložený trest se později stal pravomocným.
Kauza vzešla z případu ostravského lobbisty Martina Dědice, který byl za korupci a další finanční delikty v souvislosti se zakázkami dopravního podniku a ostravské nemocnice nepravomocně odsouzený na osm let. "Trestné činnosti jsem se nedopustil, vždy jsem postupoval v zájmu dopravního podniku," bránil se u soudu Hanzelka.