Praha - Před pěti lety dosahovali žáci základních škol v češtině i matematice lepších výsledků než jejich současníci.
U obou předmětů došlo k úbytku školáků s nadprůměrnými výsledky, rozšířily se naopak řady průměru, u češtiny dokonce podprůměru.
Ukazují to alespoň první výsledky průzkumu společnosti Scio z let 2005 a 2011, kterého se v každém z termínů zúčastnilo kolem 25 tisíc dětí.
Pozitivní je alespoň skutečnost, že došlo ke zlepšení v angličtině - z podprůměru k průměru.
Zajímavým faktem je, že testy studijních předpokladů dopadly prakticky stejně. Školáci tedy "nehloupnou" a problém je třeba hledat jinde.
Může jím být buď nedostatek motivace, nebo způsob výuky, čemuž by nahrával i další ze zajímavých výstupů tohoto průzkumu. Podle Bohumila Kartouse ze společnosti Scio totiž není zhoršení plošné. Dokonce je prakticky nemožné vysledovat nějaký konkrétní trend.
"Jinými slovy: zlepšení, či zhoršení nelze přičítat nějakému společnému jmenovateli. Záleží zejména na dané škole a jejím vlastním vývoji," vysvětluje.
To podle něj platí pro různá možná porovnání výsledků škol, ať už podle velikosti, či lokality.
Vysvědčení pro školy
Testování probíhalo v prosinci 2005 (tehdy se ho zúčastnilo 583 škol) a poté v listopadu 2011 (871 škol) - 273 škol se zúčastnilo dokonce obou testování. Dohromady ho tak absolvovalo úctyhodných 25 tisíc žáků základních škol.
Scio přitom použilo v obou termínech shodné testy z obecných studijních předpokladů (OSP), českého jazyka, matematiky a anglického jazyka.
Srovnáním výsledků testů OSP s předmětovými testy umožňuje zjistit, do jaké míry je využit potenciál žáků z hlediska jejich znalostí.