Praha - Několik let staré chyby někdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) a jeho úředníků při čerpání evropských dotací přijdou každého Čecha na tisíc korun.
Evropští úředníci totiž definitivně odmítli proplatit pět dopravních staveb, se kterými se začalo v éře, kdy vládla Topolánkova vláda a ministerstvo řídil právě Řebíček.
Většinu ztráty způsobil špatný postup při zadávání dálnice D8 přes České středohoří. O evropské dotace mezi půlmiliardou a miliardou stát přijde také při stavbě obchvatu Nymburka a u tří vodních staveb.
„Celkové výdaje na tyto projekty z evropských i národních zdrojů dosahují 20 miliard korun," vypočetla mluvčí nynějšího ministra dopravy Pavla Dobeše Květa Kočová.
Účet přitom nemusí být konečný, protože Evropská komise teprve začíná proplácet faktury za dokončené stavby.
Může tedy odmítnout další dopravní projekty, ale také investice z jiných operačních programů. Ohroženy jsou zvláště dotace pro Ústecký kraj. Evropská komise už upozornila, že neproplatí nákup přístrojů pro Krajskou zdravotní za 460 milionů.
Článek pokračuje pod tabulkou.
Miliardy na dobré slovo
Důvody, proč evropské instituce nechtějí proplatit dopravní stavby, ukazují slabiny zdejších úřadů.
Největší stavba D8 nemá podle Evropské komise nárok na dotaci, protože ignorovala požadavek, podle kterého se musí u každé stavby dotované z Bruselu projednat rizika pro životní prostředí.
Zdejší úřady však tato rizika veřejně neprojednaly při územním řízení. Neumožnily tak diskusi, jestli není možné zvolit jinou trasu, například se vyhnout nejcennějším lokalitám chráněné krajinné oblasti.
Silniční přeložka okolo Nymburka ztroskotala na nejasnostech při zadávání zakázky. Auditoři Evropského účetního dvora se nesmířili s tím, že Ředitelství silnic a dálnic přidělilo stavbu za cenu 1,032 miliardy, nakonec ale stavebním firmám zaplatilo o 131 milionů navíc.
Na tyto „vícepráce" však ani formálně nevypsalo veřejnou soutěž. Evropská unie takové zakázky neproplácí.
Obdobné riziko by hrozilo i dálnici přes České středohoří. Zakázku získalo před čtyřmi lety konsorcium firem za 11,821 miliardy, avšak současná cena dosáhla podle rozpočtu státního dopravního fondu 15,724 miliardy.
Ministerstvo dopravy zatím neodpovědělo na dotaz Aktuálně.cz, jakým úředním mechanismem přidělilo stavebníkům čtyři miliardy navíc.
Turisty Brusel neproplatí
Ještě další nedostatky odhalily evropské kontroly na vodních stavbách.
Zdvihací most v Kolíně nebude proplacen, protože Ředitelství vodních cest zmanipulovalo veřejnou soutěž tak, aby se do ní mohl přihlásit pouze předem určený vítěz a další firma, která měla posloužit jako křoví.
Splavnění Vltavy na dvou úsecích mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou ztroskotalo na jednoduchém předpisu. Projekty byly prosazeny jako tzv. vodní dopravní cesta, na úzkém horním toku národní řeky se však mohou plavit maximálně výletní parníky. Tím stavba nesplnila na rozdíl třeba od Labe mezi Kolínem a Děčínem evropskou normu.
Investovat do horní Vltavy by bylo teoreticky možné, kdyby Jihočeský kraj představil investici jako turistický projekt. Tomu však stála v cestě další nesplnitelná podmínka, totiž prokázat, že investice bude skutečně vydělávat.
Zbývá jen dokončit
Ministr Dobeš dává odpovědnost za ztracených 11 miliard úředníkům a politikům, kteří o stavbách rozhodli. Nebude však požadovat jejich potrestání.
„Výdaje, které budou zatíženy nesrovnalostmi a které nebude možné uplatnit k refundaci ze zdrojů Unie, budou muset být plně hrazeny z národních zdrojů," shrnuje Dobešovo řešení mluvčí Kočová.
Dokončeny budou i stavby, o kterých je už před dokončením jisté, že peníze z Bruselu nedostanou. Vedle dálnice D8 se to týká dokončení plavebního úseku z Hněvkovic do Týna nad Vltavou.
Ministr chce dokonce zachránit slíbené dotace z projektů, které Brusel odmítl, a připravuje další dopravní stavby, aby nepoužité peníze utratil.