Co nového na kolejích? Klasika už končí

Vendula Křížová
10. 12. 2006 0:01
Praha - Výhybkářům, signalistům i výpravčím zvoní hrana. Na železnici přichází systém moderního a dálkového ovládání tratí a oni přicházejí o práci. Uvnitř VIDEO .
Foto: Martin Žucha

Modernizace na dráze začala už před několika lety, a stále pokračuje. Kovové páky a hybadla nahrazují obrazovky počítačů a práci několika desítek "nádražáků" zvládá jeden člověk během pár kliknutí myší.

Brno je nyní centrem modernizace českých železnic. Sem se sjíždějí budoucí dispečeři, aby pronikli do tajů nového způsobu ovládání železničního provozu. Na největším reálném modelu železnice se učí zvládat krizové situace i rychle přestavět "jízdní dráhu", když se blíží třeba Pendolino.

Podívejte se na video o železničářské zemi pohádek.

Koleje v největším modelu železnice v Evropě měří patnáct kilometrů. Stovky mašin a vláčků se prohánějí v hale v Hamburku a slouží ke komerčním účelům.

Dálkové ovládání výhybek, semaforů a návěstidel nedávno získalo například vlakové nádraží v Teplicích.

Model železnice

Délka kolejí je 260 metrů a je zde i model vysokorychlostního železničního koridoru. Vlaky tu tahá 18 mašinek, po dvou letech se musí vyměnit. V kolejišti se pohybuje 126 vagonků, které jezdí přes 103 výhybek a mohou zastavit v 5 železničních stanicích. Ty jsou přesnými kopiemi reálných nádraží. Kolem kolejí a nádraží je "zasazena" tisícovka umělých stromků. Pozadí je ručně malované s námětem Českomoravské vysočiny a panoramatem Brna.

Větší města si zatím musejí na moderní velíny počkat. Investice do počítačem řízených systémů se totiž úměrně zvyšují se složitostí nádraží a přilehlých tratí. A tak například Pardubice nebo Kolín, ačkoliv leží na hlavním železničním koridoru z Ostravy do Prahy, stále fungují postaru.

To na Moravě se na jaře příštího roku spustí asi největší projekt modernizace v současné době. Trať z Přerova až do Břeclavi budou řídit dispečeři v Přerově. Stovku výhybkářů, signalistů a výpravčích nahradí pár mužů a žen, kteří nespustí oči z obrazovek počítačů.

Podobně jako mnoho dalších úseků české železnice se tak hlavní moravský železniční tah vyšvihne na úroveň srovnatelnou se státy západní Evropy.

Foto: Martin Žucha

Podle odborníků se investice do modernizace vrátí během deseti let na ušetřených nákladech na platy.

Proto si státní podnik Správa železniční dopravní cesty na výstavbu dálkového ovládání zabezpečovacích zařízení na dráze bere od bank státem negarantované úroky. V rámci projektu tzv. racionalizace chce rozjet budování počítačem řízených tratí a stanic v mnohem větším měřítku než dosud.

 

Právě se děje

Další zprávy