Poslechněte si podcast i na Spotify.
Zruší se výtvarná a hudební výchova jako samostatné předměty? Přestane být druhý cizí jazyk povinný? Co znamená, že děti by ze škol měly odcházet vybaveny nejen znalostmi, ale i kompetencemi? V Národním pedagogickém institutu, přímo řízené organizaci ministerstva školství, dokončují největší reformu výuky za posledních dvacet let, takzvanou revizi rámcových vzdělávacích programů.
"Školám, které jsou dnes výborné, by nový rámcový program neměl házet klacky pod nohy. A školám, které si nevedou úplně dobře, by měl dávat mnohem víc návodů a vhodných metodických postupů, aby se mohly těm dobrým školám přiblížit," říká ředitel institutu Ivo Jupa.
Školy dostanou tři modelové vzdělávací programy a bude na nich, jakou cestou se vydají. Některé zachovají tradiční předměty, další spojí více předmětů dohromady, například biologie a chemie se bude vyučovat v bloku Science, tedy Věda. Ve třetím případě dostanou školy námět, jaká témata mají nezávisle na předmětech s dětmi probírat.
"Dokument bude hotov letos na podzim a po všech možných připomínkách se bude schvalovat na jaře," přibližuje. Podle nových "osnov" by se měli žáci na základních školách povinně učit od školního roku 2027/2028.
Změní se také přijímačky na střední školy. "Dnes jsou v nich různé chytáky a 'špeky', které jsou spíše z kategorie vědomostních televizních soutěží," podotýká. Do budoucna by se v přijímacích zkouškách nemělo objevovat nic, co není v rámcovém vzdělávacím programu.