Ačkoliv na vysvědčení stále převládají známky, učitelé si zvykají používat během výuky také takzvané formativní hodnocení. Tedy takové, které je průběžné a poskytuje žákům zpětnou vazbu. Jakým způsobem to učitelé udělají, už je na nich, možností mají mnoho. Učitelé tímto způsobem zjišťují, co se žáci dosud naučili. Aktuálně.cz se zeptalo učitelů na jejich zkušenosti s tímto typem hodnocení.
Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko.
Magdalena Málková, učitelka Základní školy Nový PORG a vítězka Global Teacher Prize 2022
Zkušenosti s formativním hodnocením mám dennodenní a jsem za ně moc ráda. Využívám ho proto, že nabízí okamžitou zpětnou vazbu pro žáka a tuto zpětnou vazbu je možné nabídnout pomocí různých technik a metod.
Díky tomu, že se dá cílit na každého žáka individuálně, zvyšuje se jejich autonomie a míra převzetí zodpovědnosti za vlastní učení. Jsem ráda, že i v České republice začínají vycházet knihy a publikace týkající se formativního hodnocení. Oceňuji i vzájemné sdílení kolegů a možnost učit se a sdílet příklady dobré praxe.